به گزارش خبرنگار گیل 25، علیرضا صلواتی صبح پنجشنبه در کارگروه اقتصادی بنیاد مطالعات و پیشرفت نصفجهان در ارتباط با وضعیت پروژه قطار سریعالسیر اصفهان اظهار کرد: در دولت سیزدهم پیگیریهایی در زمینه پروژه قطار سریعالسیر در سطح رئیس جمهور و معاونان ایشان با جدیت انجام شد و آنها بر ابعاد جزئی این موضوع مسلط شدند اما علیرغم همکاری رئیس جمهور در این زمینه، مخالفتهای سازمان برنامه و بودجه باعث شد که پروژه در آن زمان به نتیجه نرسد.
وی افزود: با روی کار آمدن دولت چهاردهم موضوع مجدد مورد پیگیری جدی قرار گرفت و جلسات متعددی با معاونان رئیس جمهور و وزرای دولت جدید برگزار و اهمیت آن بیان شد؛ در نتیجه پیگیریهای انجام شده مقرر شد که سازمان برنامه و بودجه که مخالف اصلی این طرح در پنج سال گذشته بود، موضوع را تعیین و تکلیف کند.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان ادامه داد: در نتیجه برگزاری جلسات متعدد، چهار گزینه پیرامون این پروژه توسط سازمان برنامه و بودجه مطرح شد؛ در این بین مقرر شد که خط راهآهن سریعالسیر با حداقلها و زیرساختهای موجود تکمیل و سپس فازهای بعدی این پروژه به صورت گام به گام تکمیل شود.
وی با اشاره به فاینانس فعلی موجود برای این پروژه تصریح کرد: اکنون اعتبار اسنادی در حدود ۱۳.۶ میلیارد یوان فاینانس به نام پروژه قطار سریعالسیر وجود دارد و پس از بررسیهای انجام شده مشخص شد که ۱۷.۶ میلیارد یوان به عنوان حداقل هزینهها برای تکمیل این پروژه در قسمت اصفهان-قم نیاز است تا قطار سریعالسیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در این بحش راهاندازی شود؛ در بخش قم-تهران نیز اعتباری در حدود ۶.۱ میلیارد یوان نیاز است.
صلواتی در ارتباط با نحوه بازگشت این سرمایه عنوان کرد: قیمت بلیت و سایر هزینهها بر مبنای معادل خارجی مشخص شده و برآورد شده که این هزینه پس از ۱۷ سال به صورت مستقیم بازگشت خواهد شد.
وی با اشاره به نقش مشارکتها در تکمیل این پروژه بیان کرد: تصمیم بر آن شد که پروژه در بخش اصفهان-قم پیگیری و تأسیس شود و در این زمینه نیاز به مشارکت در طول سه الی چهار سال است؛ برآوردها نشان میدهد که میزان مشارکت مورد نیاز ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده تا این قسمت از پروژه تکمیل شود؛ این مشارکت میتواند توسط بخشهای مختلف انجام شود و لازم نیست که سرمایه مورد نیاز اکنون به پروژه وارد شود.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان افزود: تفاهمنامهای با سازمان مشارکتها در این زمینه تدوین شده و مقرر شده که بهرهبردای از این پروژه توسط خود سازمان انجام شود.
وی تاکید کرد: اگر بتوانیم تفاهمنامه مربوط به این پروژه را به امضا برسانیم، گام مؤثری در راستای تکمیل بخش اول این پروژه برداشته شده است.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آخرین وضعیت پروژه قطار سریعالسیر اصفهان -تهران؛ سرمایه داخلی تأمین شود – خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آخرین وضعیت پروژه قطار سریعالسیر اصفهان -تهران؛ سرمایه داخلی تأمین شود – خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.