آفتاب نیوز :
فیلم «مست عشق» بالاخره پس از حواشی فراوان اکران شد و در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب 51 هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، 3 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.
آخرین ساخته حسن فتحی یکی از مهم ترین فیلم های چند سال اخیر است که حاشیه های زیادی در اطراف آن شکل گرفت و حالا بعد از چند سال رنگ پرده دیده است. یکی از پروژه های مهم و بین المللی سینمای ایران درباره شخصیت محبوب عارفان و صالحان مولانا جلال الدین محمد بلخی. در ادامه مروری داریم بر متن و حاشیه و اطلاعات فیلم مست عشق.
بازیگران و عوامل فیلم مست عشق
یکی از ویژگی های جذاب فیلم مست عشق ترکیب حضور بازیگران آن است. از ستارگان مطرح سینمای ایران و ترکیه همگی در این اثر سینمایی دور هم جمع شده اند و می توان این فیلم را یکی از مهم ترین و پرستاره ترین آثار سینمایی چند سال اخیر دانست؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران در نقش مولانا بازی می کند و شهاب حسینی نیز در نقش شمس تبریزی با گریمی متفاوت و دیدنی در این اثر حضور دارد. حسام منظور دیگر بازیگری است که یکی از نقش های اصلی این فیلم یعنی شخصیت حسام الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا) را بر عهده گرفته است.
بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا) حضور دارد. بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه است که نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی می کند. اما شاید یکی از مهم ترین چهره های این فیلم هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریال های ترکیه است که در مست عشق در نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا) حضور یافته است. بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرّا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیکول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه که پیش از این در سریال دیدنی حریم سلطان بازیگر نقش محوری بود در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
مهران برومند تهیه کننده این اثر است که با سرمایه گذاران کشور ترکیه این فیلم را تولید کرده و تمامی تصاویر در کشور ترکیه ضبط شده است. فاهیر آتاک اوغلو آهنگساز آثاری همچون عمر و حریم سلطان، آهنگسازی موسیقی فیلم را بر عهده داشته و علیرضا قربانی موسیقی تیتراژ آن را اجرا کرده است.
خلاصه داستان
داستان فیلم مست عشق بخشی از زندگی «مولانا» و «شمس تبریزی» در سال های 640 تا 645 هجری قمری را به تصویر می کشد. این فیلم درباره ی رابطه «مولانا» با «شمس تبریزی» و عشقی که او نسبت به «شمس» داشت و تاثیر فراوان او بر زندگی و اشعار «مولانا» و عشق و ارتباط او با خدا و عرفان را به تصویر می کشد.
پرسش بزرگی که مست عشق مطرح می کند
صفحه اینستاگرامی فیلمتو که اخبار حوزه سینما را پوشش می دهد درباره ساختار فیلم می نویسد: آیا «مست عشق» سخنی تازه در باب یکی از رازآلوده ترین روابط انسانی دارد؟ آیا سازندگان، مخاطب را به نکاتی مگو، ارجاع می دهند؟ پاسخ منفی است. پس چرا باید «مست عشق» را دید؟ به این دلیل که فیلم دارای هویتی مستقل است و خوانش مخصوص به خود از سوژه را دارد. وانگهی، یکی از کارکرد های سینما، تصویری کردن شنیده ها و خوانده شده ها است؛ حتی اگر حرفی تازه نداشته باشد.
مهم این است که حالا، در ویترین سینمای ایران فیلمی وجود دارد که فراز هایی از زندگی شمس و مولانا به همراه اتفاقات زمانه را تبدیل به یک روایت سرگرم کننده، با چاشنی قصه، فضاسازی، موسیقی، بازی های خوب و … کرده. تازه، در حد توان، تلاش کرده منصف باشد و از قدیس سازی و تاکید اغراق آمیز بر جغرافیا (ایرانی بودن مولانا) بپرهیزد. چون هدف اصلی فیلم همانی است که بار ها شمس بیان می کند: «عشق یا تکلیف؟» و آن چه مولانا را از مرحله زهد به عرفان می رساند، رهایی از قید تکلیف و راهی شدن در وادی عشق است.
روایتی عامه پسند با حضور کم جانِ مولانا
الهه آرانیان در روزنامه خراسان می نویسد: در «مست عشق» حضور مولانا در قامت یک شاعر و عارف را خیلی کم رنگ خواهید دید و بیشتر روایت عاشقانه و معمایی از سرگذشت شمس تبریزی و این که چه بر سرش آمده و مرده یا زنده بودنش، شما را درگیر خواهد کرد. رفت و برگشت بین گذشته و حال و روایت آن چه قبلاً اتفاق افتاده و پل زدن به سمت آن چه در زمان حال رخ داده، به جذابیت فیلم کمک کرده است. در روزگارِ مصادره مفاخر و بزرگان ایرانی، تاکید بر ایرانی بودن مولانا و زاده شدن او در بلخ و نیز زبان استوار فیلم نامه و استفاده از زبان رسمی فارسی در «مست عشق» شایسته تحسین است.
تیتراژ پایانی فیلم با صدای علیرضا قربانی و آهنگ سازی حسام ناصری از دیگر نقاط قوت آن است که در چند روز گذشته در فضای مجازی با بازخورد خوب مخاطبان همراه بوده است. طراحی صحنه و طراحی لباس شخصیت ها نیز متناسب با روزگار مولانا در قرن هفتم هجری است. عده قابل توجهی از مخاطبان هم به تدوین فیلم انتقاد کرده اند. به هر حال «مست عشق» را با همه کم وکاستی هایش باید دید و امیدوار بود که زندگی دیگر چهره ها و بزرگان فرهنگ و ادبیات این سرزمین هم به تصویر کشیده شود.
نظر کاربران چیست؟
آیدین سیارسریع: ساختن فیلمی درباره مولانا کار سختیه. اگه روی سیر و سلوک و تحول درونی مولانا تمرکز بشه جذابیتی برای مخاطب سینما نداره. از طرفی اگه کشمکش بیرونی اضافه و پرداخت هالیوودی پررنگ شه، میشه همین که دوستان زحمت کشیدن. ترکیبی از گیم آو ترونز و کلید اسرار. پس اصلا چه کاریه کلا؟
سوین: فیلم «مست عشق» بنظرم ارزش دیدن داره و جدا از بازیگران موسیقی فوق العاده ای داشت. هرچند میشه انتقاد هایی مثل دوبله شدن دیالوگ های ترکی و کم بودن صحنه های شمس و مولانا مطرح کرد. بازیگری هانده ارچل این بار عالی بود.
پرسفونه: واقعا از مست عشق خوشتون اومد؟ جز بازیگر خوشگل و دکور خفن چی داشت واقعا؟
محدثه: هانده ارچل یه استوری از مست عشق نذاشت حداقل بگه آره منم تو این کار بودم، بعد ما کم مونده رو تیشرتمون پوستر مست عشق رو چاپ کنیم چرا، چون ایران بعد عمری با یه کشور خارجی کار داده بیرون. ترکیه اونقدرا که باید و شاید خارجی نیست از هیجانت کم کن ایرانی.
مهرو: یه جوری از مست عشق بد می گید که آدم جرات نمیکنه بگه خوشش میاد. درسته شاهکار سینمایی نبود، وقتی اینقدر که داره له میشه هم نبود. همینجوری هم فتحی مجبور شده فیلم رو سلاخی کنه.
ماندانا: “مست عشق” رو دیدیم و به نظرم:
1: بازی شهاب حسینی خوب نبود، حداقل نسبت به بازی ابراهیم چلیکول.
2: فیلمنامه ش خوب نبود، انتظاری که داشتم رو ندیدم، روایت های سطحی داشت.
3: جلوه های بصری قشنگی داشت.
4: اگه کتاب ملت عشق بخونی برات جذاب تره؛ که من نخوندمش!
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟"، کلیک کنید.