آیا اوتیسم خفیف درمان میشود

همچنین لازم به یادآوری است که کودکان مبتلا به اوتیسم می توانند همانند کودکان بدون اوتیسم بیمار شوند یا آسیب ببینند. معاینات منظم پزشکی و دندانپزشکی باید بخشی از برنامه درمانی کودک باشد. اغلب تشخیص اینکه رفتار کودک ناشی از اوتیسم یا بیماری دیگری است، کار آسانی نیست. به عنوان مثال، کوبیدن سر می تواند یکی از علایم اوتیسم یا نشانه ای از سردرد یا گوش درد در کودک باشد. در چنین شرایطی، یک معاینه بدنی کامل لازم است. نظارت بر رشد سالم نه تنها به معنای توجه به علایم مرتبط با اوتیسم بوده، بلکه همچنین به معنای توجه به سلامت جسمی و روانی کودک است. برای ارزیابی مداخلات درمانی جهت بهبود نتایج در بزرگسالی، باید پژوهش های بیشتری صورت بگیرند. درخصوص بهترین مداخلات درمانی در کودکان بزرگ تر و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، اطلاعات زیادی در دست نیست.

آیا اوتیسم خفیف درمان میشود

آیا اوتیسم خفیف درمان میشود ؟

برخی تحقیقات درمورد گروه های مهارت اجتماعی برای کودکان بزرگ تر انجام شده اند، اما شواهد کافی برای اثبات موثر بودن آن ها وجود ندارند.  اگر اختلال طیف اوتیسم در کودکان سریع تر و زودتر تشخیص داده شده و درمان آن به موقع آغاز شود، بسیاری از مشکلات آنان قابل جبران خواهند بود. بنابراین لازم است تمام پدران و مادران به محض اینکه در مراحل رشدی کودک تاخیری مشاهده کردند، به مراکز توانبخشی، متخصصان مغز و اعصاب کودک یا روانپزشک کودک و نوجوان مراجعه کنند. درمان به موقع به حدی تاثیرگذار است که می تواند 90 الی 95 درصد از مشکلات کودک را جبران کند. بنابراین آنچه که در درمان اختلال طیف اوتیسم اهمیت ویژه ای دارد، شروع زودهنگام درمان است که می توان آن را درصورت تشخیص صحیح و مشاهده تاخیرات رشدی در کودک، حتی از 12ماهگی آغاز کرد.

از دست دادن زمان طلایی در درمان می تواند در رشد مهارت های ذهنی، درکی و شناختی و همچنین مهم ترین آن، در رشد گفتار کودک تاثیر به سزایی داشته باشد. لباس مرد عنکبوتی کوچیک دارای سیستم های جلوگیری از تنش های عضلانی برای کاهش خستگی است . بنابراین با توجه به شیوع بالای اختلال طیف اوتیسم، لازم است تمامی خانواده ها روند رشد کودک خود را مرتباً مورد ارزیابی قرار دهند تا درصورت وجود مشکل، درمان سریع تر آغاز شده و اثربخشی آن بیشتر شود. اوتیسم بیماری نیست بلکه یک اختلال است و در صورت رسیدگی به موقع قابل درمان خواهد بود. مثلاً کودکی که نقص توجه دارد، ممکن است داروی رسپریدون برای او تجویز شود. رسپریدون داروی خاص اختلال طیف اوتیسم نیست و در تمامی اختلالات رشدی دیگر نیز کاربرد دارد.

بنابراین در حال حاضر در تمام دنیا بهترین راه درمان اختلال طیف اوتیسم، درمان های توانبخشی هستند که در کنار دارودرمانی و روانشناسی به درمان این اختلال کمک بزرگی می کنند. در تیم درمانی این اختلال، متخصص نورولوژیست کودکان، روانپزشک کودک و نوجوان، کاردرمان، گفتاردرمان، روانشناس حضور دارند. درمانی که به صورت تیم ورک یا کار گروهی صورت می گیرد، بسیار بسیار بهتر و تاثیرگذارتر از درمان های انفرادی خواهد بود. بنابراین به طور کلی بهترین راه درمان این اختلال، توانبخشی (کاردرمانی، گفتاردرمانی، روانشناسی) در کنار دارودرمانی است. با توانبخشی مدون می توان تا حدود 90 تا 95 درصد از علایم آن را کاهش داد. معمولاً کودکان اوتیسم به خصوص کودکانی که در سطح 2 و 3 قرار دارند، برای آموزش مداوم و مستمر به زمان خیلی بیشتری نسبت به سایر اختلالات نظیر تاخیر گفتار، بیش فعالی و … نیاز دارند.

روش درمان هر کودک با کودک دیگر در عین یکسان بودن هدف، متفاوت خواهد بود. با توجه به ناشناخته بودن علت دقیق اوتیسم و مطرح شدن علت های احتمالی، متاسفانه افراد سودجوی بسیاری در طول سال ها سعی کرده اند با روش های بی اساس و بیهوده هزینه های بسیار زیادی را بر خانواده ها تحمیل کنند. در حال حاضر روش های درمانی زیادی برای اختلال طیف اوتیسم وجود دارند که نسبی هستند و منجر به درمان قطعی نخواهند شد، اما به کارگیری روش منحصر به فرد و مناسب هر کودک، به شرط شروع به موقع درمان، می تواند تا 90 درصد از مشکلات او را جبران کند. بنابراین ما در اینجا درمورد روش های معتبر و موثقی صحبت می کنیم که هم به لحاظ منابع معتبر علمی و هم به لحاظ تجربی اثبات شدهااند.

آنچه که علاوه بر انتخاب روش درمانی، در درمان اوتیسم بسیار موثر است، صبر و شکیبایی والدین است. درمان های اوتیسم کمی زمان بر هستند و نیاز به صبوری و شکیبایی دارند. هدف یکپارگی حسی، شناسایی بی نظمی ها در نحوه پردازش حرکات، مناظر، صداها یا سایر ورودی های حسی خاص کودک مبتلا به اوتیسم و کمک به او در درک آن سیگنال ها به روشی سازنده تر است. درمانگر پس بررسی نحوه واکنش کودک به برخی مناظر یا صداها، یک برنامه درمانی فردی تنظیم می کند. فناوری کمکی، ازجمله دستگاه هایی مانند تابلوهای ارتباطی و تبلت های الکترونیکی، می توانند به افراد مبتلا به اوتیسم در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران کمک کنند. به عنوان مثال، سیستم ارتباطی تبادل تصویر (PECS) از نمادهای تصویری برای آموزش مهارت های ارتباطی استفاده می کند.

نحوه استفاده از نمادهای تصویری برای گفتگو و سوال پرسیدن و پاسخ به آن ها، به کودک آموزش داده می شود. برخی دیگر ممکن است از یک تبلت به عنوان دستگاهی برای تولید گفتار یا ارتباط استفاده کنند. طراحی لباس اسباب بازی مرد عنکبوتی سیاه و قرمز با توجه به اصول بهداشتی و بهداشت حرفه ای انجام شده است . این روش همچنین بر روی نحوه برخورد کودک با مناظر، صدا و بو نیز تمرکز دارد. کلینیک رسش برای آموزش مهارت ها از نشانه های بصری استفاده می کند. به عنوان مثال، کارت های تصویری می توانند با تقسیم اطلاعات به قسمت های کوچک، به کودک بیاموزند که چگونه لباس بپوشد. کاردرمانی مهارت هایی را آموزش می دهد که به فرد کمک می کنند تا حد امکان مستقل زندگی کند. این مهارت ها می توانند شامل لباس پوشیدن، غذا خوردن، استحمام و ارتباط با افراد باشند.

کاردرمانی به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا مهارت های روزمره مانند تغذیه، نظافت و لباس پوشیدن را که برای مدرسه یا خانه مفید هستند، تقویت کنند. کاردرمانی مانند فیزیوتراپی می تواند مهارت های حرکتی را افزایش دهد. جلسات بر روی نیازهای منحصر به فرد فرد تمرکز می کنند، بنابراین فرزند شما ممکن است یاد بگیرد که از وسایل کمکی برای سازگاری با موقعیت ها و انجام وظایف استفاده کند. برنامه تبدیل گفتار به متن، نمونه ای از این دستگاه ها است که کودکی با دست خط مشکل دارد، می تواند از آن استفاده کند. آموزش مهارت های اجتماعی، مهارت های لازم برای تعامل با دیگران ازجمله مهارت های مکالمه و حل مسیله را به کودکان می آموزد. گفتاردرمانی به بهبود مهارت های ارتباطی فرد کمک می کند. برخی از افراد قادر به یادگیری مهارت های ارتباط کلامی هستند.

برای برخی دیگر، استفاده از حرکت بدن یا تصاویر واقع بینانه تر است. اگر کودک شما با برقراری ارتباط مشکل دارد، گفتار درمانی می تواند به او کمک کند تا مهارت های کلامی و غیرکلامی خود را بهبود بخشد. گفتاردرمانگر برای بهبود مهارت های کلامی ممکن است کودک شما را ازطریق تمرین هایی که شامل توصیف احساسات و شناسایی اشیاء و اشخاص است، راهنمایی کند. سایر تمرین ها، ریتم گفتار، ساختار جمله و واژگان کودک را بهبود می بخشند. به عنوان مثال، در طول یک تمرین ممکن است به فرزند شما یاد داده شود که در حین صحبت کردن، کف بزند تا توجه او به تعداد هجاها و سرعت جلب شود. وقتی صحبت از مهارت های ارتباط غیرکلامی به میان می آید، گفتاردرمانگر می تواند به کودک شما درمورد زبان اشاره، نشانه های دست یا ارتباط ازطریق تصاویر آموزش دهد.

سایر نشانه های غیرکلامی مانند برقراری تماس چشمی نیز می توانند با گفتاردرمانی بهبود یابند.برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم در کنترل اعمال فیزیکی با مشکل مواجه می شوند. برای مثال، ممکن است راه رفتن غیرعادی داشته یا با دست خط مشکل داشته باشند. فیزیوتراپی می تواند مهارت های حرکتی کودک شما را تقویت کند. تمرکز بر وضعیت بدن، هماهنگی، تعادل و کنترل ماهیچه ها می توانند زندگی اجتماعی و احساس رفاه کودک را بهبود بخشند. برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم با مشکلات گوارشی و همچنین مشکلات تراکم استخوان دست و پنجه نرم می کنند. علاوه بر این، برخی از کودکان ممکن است از طعم ها یا بافت های خاص، مانند لطافت و نرمی گوجه فرنگی یا بافت توده ای جو دوسر، متنفر باشند. بنابراین، تامین نیازهای غذایی آن ها در عین ضروری بودن می تواند دشوار نیز باشد.

اگر کودک شما اهل غذا خوردن است، تغذیه درمانی می تواند به شما کمک کند تا از رژیم غذایی سالم کودک تان اطمینان حاصل کنید. سیستم های محافظتی در لباس مشکی مرد عنکبوتی برای کاهش آسیب در مواجهه با خطرات مختلف بکار می روند . هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند اوتیسم یا علایم اصلی آن را درمان کند. با این حال، داروهایی وجود دارند که می توانند به برخی از افراد مبتلا به اوتیسم کمک کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند. به عنوان مثال، دارو ممکن است به مدیریت سطح بالای انرژی، عدم توانایی در تمرکز، اضطراب و افسردگی، واکنش رفتاری، خودزنی یا تشنج کمک کند. داروها ممکن است به طور یکسان روی همه کودکان تاثیر نگذارند. همکاری با یک متخصص درمانی باتجربه درزمینه درمان کودکان مبتلا به اوتیسم، بسیار مهم است.

والدین و متخصصان درمانی باید از نزدیک مراقب پیشرفت و واکنش های کودک در هنگام مصرف دارو باشند تا مطمین شوند که عوارض جانبی منفی این درمان بیشتر از فواید آن نیستند. اگرچه درمانگران حرفه ای کلینیک ما، فرزند شما را ازطریق روش های درمانی مختلف کمک می کنند، شما به عنوان والدین نقش مهمی را ایفا می کنید. به هنگام بررسی گزینه های درمانی برای کودک خود، می توانید اقدامات ذیل را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که جلسات تا حد امکان موثر عمل می کنند: مداخله زودهنگام می تواند اثربخشی درمان ها را افزایش دهد. قبل از شروع به بررسی گزینه های درمانی یا حتی به کارگیری برخی استراتژی های اساسی در خانه، لزوماً لازم نیست منتظر تشخیص رسمی باشید. پس از تشخیص رسمی و در دسترس بودن گزینه های درمانی، در شروع درمان تردید نکنید.

هر درمانی که امتحان می کنید، شاید برای فرزندتان موثر نباشد. با این حال، می توانید چندین درمان را به طور همزمان امتحان کنید و به دنبال علایم بهبود باشید. هر درمانی که تاثیرگذار نباشد، شما را یک قدم به تعیین درمان موثر نزدیک تر می کند. درمان هایی مانند تغذیه درمانی و گفتاردرمانی می توانند بدون ایجاد آسیب با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. در برخی موارد، درمانگر به شما فعالیت هایی را پیشنهاد می دهد که شما و فرزندتان می توانید آن ها را در خانه انجام دهید. برای مثال، ممکن است بتوانید فعالیت های مبتنی بر بازی را از روش های آموزش پاسخ محور و مداخله زودهنگام مدل دنور در خانه اعمال کنید. این امر به دلایل ذیل حایز اهمیت است:

  1. به شما زمان بیشتری برای تعامل و یادگیری بیشتر در مورد فرزندتان می دهد.
  2. درمان های خانگی همچنین می توانند به تقویت مهارت های آموخته شده در طول جلسات کمک کنند.
  3. آن ها می توانند به شما به عنوان یک والدین کمک کنند.

به زمینه های که کودک تان در آن ها استعداد دارد، توجه کنید. به عنوان مثال، ممکن است در موسیقی مهارت داشته یا در مشاهده جزییات دقت بسیار بالایی داشته باشد. با نقاط قوت و ترجیحات او بازی کنید. بنابراین برای یک کودک فارسی زبان بهترین کشور برای درمان ایران است. توانبخشی در ایران بسیار خلاقانه تر و پیشرفته تر از کشورهای اروپایی است و خلاقیت های موجود در به کارگیری متدها و روش های درمانی کشور عزیزمان را در هیچ کشور دیگری مشاهده نخواهید کرد. چه بسا بسیاری از هموطنان گرامی ما در سایر کشورهای اروپایی و حتی آمریکا برای درمان کودکان خود به ایران مراجعه می کنند؛ زیرا همانطور که گفتیم درمان این اختلال وابسته به زبان است و در ایران خدمات توانبخشی گسترده تر هستند.

خدمات توانبخشی در ایران سال های مدیدی در حال خدمت به توان خواهان و مراجعان عزیز بوده و به لحاظ قدمت نیز از سوابق درخشانی برخوردار هستند. بیماری اوتیسم می تواند بر تمام جنبه های زندگی کودکان تاثیر بگذارد. بنابراین درمان به موقع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. کلینیک جامع توانبخشی رسش با برخورداری از کادر حرفه ای متشکل از کاردرمانگران، گفتاردرمانگران، فیزیوتراپ ها، متخصصان تغذیه، روانشناسان و سایر متخصصان آماده خدمت رسانی به شماست. تیم درمانی این مجموعه پس از معاینه و بررسی کودک دلبند شما، برنامه درمانی هدفمندی ایجاد می کنند. پس اگر کودک شما به این اختلال مبتلاست، هر چه سریع تر به کلینک ما مراجعه کنید و از خدمات درمانی ما بهره مند شوید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیا اوتیسم خفیف درمان میشود" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیا اوتیسم خفیف درمان میشود"، کلیک کنید.