تفاوت زیست جهان پسامدرن و انقلاب اسلامی در چیست؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

تفاوت زیست جهان پسامدرن و انقلاب اسلامی در چیست؟

زیست جهان پسامدرن چند ویژگی دارد؛ نسبت گرایی معرفتی دارند، عقلانیت را قبول ندارند، درصورتی که عقلانیت رکن پسامدرن است، گرایش به ابتذال فرهنگی لمپنیسم فرهنگی دارند؛ زیست جهان انقلاب اسلامی دارای 5 ویژگی عقلانیت اسلامی، فضیلت گرایی، قانون محوری، دنیای برای آخرت و تمدن سازی است همه اینها ذیل عنصری به نام ولایت مداری تعریف می شود.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری گیل 25، نشست تخصصی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسیولان عالی رتبه و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در محل پژوهشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پژوهشگاه دفاع مقدس اظهار کرد: مرکز رصد، ارزیابی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مرکز ستاد رصدی است که گزارش های رصدی را از رصدخانه های کشور دریافت می کند و آنها را در قالب گزارش های تحلیلی در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می دهد.

وی ادامه داد: مراکز رصدی متعددی در کشور شناسایی شده اند، قرار است با محوریت مرکز رصد، ارزیابی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی و به کمک این رصدخانه، اتاق وضعیت هوشمندی راه اندازی کنیم که لحظه به لحظه وضعیت علم و فرهنگ کشور را رصد می کند، این گونه با شناخت برخی از وضعیت ها که نیاز به سیاست گذاری دارند، برنامه ریزی لازم را صورت خواهیم داد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف این شورا را در قالب چهار حوزه راه بینی، راهبردی، راهبری و راه سنجی عنوان کرد و گفت: در دوره های اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عموماً رویکرد سیاست گذاری داشته، اما انتظار مقام معظم رهبری از این شورا رویکرد قرارگاهی است. در این مسیر جلسات قرارگاهی با دستگاه های مختلف برگزار می شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه دولت سیزدهم مشارکت خوبی در اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، در این دوره در موضوعات متنوع مکاتبات متعددی با مقام معظم رهبری صورت گرفته و معظم له همواره به این مکاتبات پاسخ داده اند که نشان از اعتماد و توجه ایشان به شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

خسروپناه بیان کرد: در دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ارتباط با تشکل های مردمی وثیق تر شده است، چهار ستاد علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، تعلیم و تربیت و زنان و خانواده تشکیل شده و میز هایی ذیل این ستاد ها تعریف شده اند که فعالان مردمی و نخبگانی در آنها حضور دارند، این گونه زمینه مشارکت مردم در سیاست گذاری فراهم شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند مهندسی فرهنگی که از سوی این شورا مصوب شده است، گفت: تاکنون سیاست های کلی فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ نشده است، اعلام آمادگی کرده ایم که به کمک مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست های کلی فرهنگی را تدوین و برای ابلاغ به مقام معظم رهبری تقدیم شود. با تدوین این سیاست ها در صورت نیاز نقشه مهندسی فرهنگی را به روزرسانی خواهیم کرد.

وی مرحله قبل از تدوین سیاست های کلان و عملیاتی را توجه به نظریه ها در حوزه علم و فناوری و فرهنگ دانست و گفت: قبل از تدوین مصوبات و ایجاد ساختار های جدید باید به نظریه های علم و فناوری و فرهنگ توجه شود.

خسروپناه در ادامه گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده دوزیست جهان پسامدرن و انقلاب اسلامی در نسل چهارم انقلاب داریم. موضوعاتی نظیر گسست نسل و نسل زد که از سوی برخی عنوان می شود، اشتباه است چراکه در همین نسل چهارم دودسته وجود دارد، یک عده زیست جهان پسامدرن را انتخاب کردند و یک عده زیست جهان انقلاب اسلامی را پذیرفتند، البته گروه سومی داریم که بین این دو در تردد هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: زیست جهان پسامدرن چند ویژگی دارد؛ نسبی گرایی معرفتی دارند، عقلانیت را قبول ندارند، درصورتی که عقلانیت رکن پسامدرن است، گرایش به ابتذال فرهنگی لمپنیسم فرهنگی دارند. به قانون معتقد نیستند، عرف سازی ابتذال و دنیاگرایی دارند، آخرت برایشان معنا ندارد، خشونت گرایی جزء ماهیتشان است، تمدن ستیزی ویژگی اصلی آنهاست.

وی افزود: زیست جهان انقلاب اسلامی دارای 5 ویژگی عقلانیت اسلامی، فضیلت گرایی، قانون محوری، دنیای برای آخرت و تمدن سازی است همه اینها ذیل عنصری به نام ولایت مداری تعریف می شود. گروهی که بین دوزیست جهان هستند، نقش اساسی در حفظ انقلاب اسلامی دارند. در این حلقه می توان افرادی که در مراسم اعتکاف امسال حضور داشتند را قرار داد، بالای یک میلیون معتکف داشتیم و 70 درصد آنها جوانان و نوجوانان بودند، باید از امکانات فضای مجازی استفاده کنیم و برای این دسته محتوا تولید کنیم.

مقام معظم رهبری در 28 مرداد 1398 سخنرانی داشتند که در آن فرمودند «محافظه کاری و اکتفای به آنچه داریم و نداشتن همت و بلندپروازی در همه زمینه های فکر و فرهنگ، قتلگاه انقلاب است»، انقلاب اسلامی با کودتا و ارتش آزادی بخش شکل نگرفت چراکه امام (ره) با این حرکت ها موافق نبودند امام (ره) به دنبال سنت انقلابی مردمی بودند، پس برای حفظ این سرمایه اجتماعی و مردمی باید بسیار تلاش کنیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تفاوت زیست جهان پسامدرن و انقلاب اسلامی در چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تفاوت زیست جهان پسامدرن و انقلاب اسلامی در چیست؟"، کلیک کنید.