گیل 25/خراسان رضوی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: کمیسیون با اینکه اساتید و دانشجویان برگردند مشکلی ندارد، اما باید کامل بررسی شود و اگر برای دانشجو یا استادی حکمی داده شده، توجیهی برای بازگرداندن او به دانشگاه وجود ندارد.
احسان عظیمیراد ۲۲ مهرماه، در نشست خبری، با بیان اینکه ما در برابر هر اقدام خود پاسخگوی رسانههای استان هستیم، اظهار کرد: در زمان انتخابات دغدغه اصلی مردم دو مورد بود؛ ابتدا اینکه اکثر افراد میگفتند شما هم مانند بقیه خواهید بود که پس از رأی آوردن دیگر خبری از شما نمیشود و پاسخگو نیستید. دغدغه بعدی مردم، دسترسی آنان به نمایندهشان بود. بنده در این ۴ ماه تلاش کردم پاسخگوی مردم و اقدامات خود باشم.
وی افزود: نماینده شأن ملی و منطقهای دارد، ما تلاش کردیم در این ۴ ماه و انشالله تا انتهای مجلس دوازدهم، هم جایگاه ملی نمایندگی را حفظ کنیم تا مردم افتخار کنند نمایندگان آنان اثرگذار در تراز ملی هستند و هم به حل چالشهای منطقهای توجه ویژه داشته باشیم. ما نباید مشهد را رها و مشکلات اساسی این شهر زائرخیز را فراموش کنیم. همچنین کلات نیز ۲۰ سال عقب مانده است و نباید مورد بیتوجهی نمایندگان قرار گیرد. امیدوارم این نشستها باعث شفافسازی شود. نماینده فقط پرسشگر نیست و باید پاسخگو هم باشد. ماحصل پاسخگویی نمایندگان افزایش سطح امیدواری است.
سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به برنامههای مجلس برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان، بیان کرد: در حوزه دانشبنیان دو رویکرد در مجلس داریم، ابتدا نظارت جدی بر قانون جهش تولید دانشبنیان و رویکرد بعدی اصلاح این قانون در حوزه کسبوکار است. برای قسمتهایی که نیاز به اصلاح داریم، کمیته فناوری و نوآوری در کمیسیون آموزش و تحقیقات تشکیل شده و جلسات دوشنبه هر هفته برگزار میشود. هدف اصلی این کمیته نظارت بر میزان اجرایی شدن قانون جهش تولید دانشبنیان در تمام حوزههاست. این قانون در مواد گوناگون وظیفه دستگاهها را مشخص کرده است. عواید مالی و مادی باید طبق قانون در اختیار معاونت علمی ریاستجمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گیرد و اعتبارات باید به شرکتهای دانشبنیان تحویل داده شود.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه اکنون اعتبارات شرکتها بسیار اندک است، عنوان کرد: حمایت کاملی صورت نگرفته؛ زیرا قانون به درستی اجرا نشده است. نظارت مجلس به گونهای در حال انجام است که میتواند به اجرای کاملتر قانون کمک کند. یکی از موارد بسیار مفید در قانون جهش تولید دانشبنیان این بود که برخی از شرکتها و کارخانهها را مکلف میکند که بر اساس مسئولیت اجتماعی، بخشی از سود خود را به حساب خزانه دولت برای کمک به شرکتهای دانشبنیان واریز کنند. امسال از این طریق باید حدود ۳۲ همت اعتبار به شرکتهای دانشبنیان برسد، اما شرکتهای تحت نظارت برخی دستگاهها به درستی این قانون را اجرا نکردهاند. بنابراین خلأ ما نظارت بر اجراست، زیرا مجلس قانون خوب تصویب کرده اما اجرا نمیشود.
وی با اشاره به مشکلات مدارس مشهد، گفت: به خصوص در حاشیه شهر با مشکلاتی مانند کمبود کلاس درس، کمبود معلم، کمبود ساختمان ایمن مواجه هستیم. برای حل این مشکلات ضمن استفاده از ظرفیت خیرین، با اداره نوسازی وزارت آموزش و پرورش هم صحبتهایی شده است. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از زمینها متعلق به آستان قدس و شهرداری است، صحبتهایی انجام شده تا بتوانیم با کمک این نهادها مشکل کمبود زمین را برطرف کنیم. در مجموع کمبودها در این زمینه جدی است، اما برنامههای بسیار مهمی برای آن داریم. مقداری در این ۴ ماه صبر کردیم تا وزیر جدید بیاید و بتوانیم با کمک مجموعه جدید مسیر را طی کنیم و در نشست بعدی آمار دقیقتری در مورد میزان حل مشکلات ارائه دهیم. امیدواریم در اواخر امسال یا در اوایل سال آینده تعدادی مدرسه جدید در حاشیه شهر ساخته شود.
این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات مناطق سنینشین کشور، اظهار کرد: مجلس هیچ فرقی بین این مناطق با سایر مناطق کشور نمیگذارد. در استان ما نیز مناطق سنینشین وجود دارد که نمایندگان آنها برای حل مشکلات حوزه انتخابیه خود تلاشهای بسیاری میکنند. مشکلات معدن خواف یک دغدغه مشترک در بین نمایندگان کل استان است، زیرا حل این مشکلات ضمن افزایش اشتغالزایی، موجب توسعه درآمدهای استان میشود. خوشبختانه اکنون اقداماتی برای حل مشکلات معدن خواف در حال انجام است.
عظیمیراد با اشاره به حجم بالای حضور اتباع در خراسان رضوی، اضافه کرد: در بازدیدهایی که از حاشیه شهر مشهد داشتیم، چالشهای اتباع یکی از دغدغههای مردم بود که به خصوص در حوزه آموزشی مشکلاتی را ایجاد کرده است. جمعیت اتباع خارجی در برخی مدارس به شدت بالاست و حتی مثلا در منطقه طرق، بالای ۹۰ درصد جمعیت کلاسها را دانشآموزان اتباع تشکیل میدهند. طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت در مجلس قبل بررسی شد، اما مراحل تصویب نهایی آن به پایان نرسید. خوشبختانه این لایحه مجددا در کمیسیون شوراها تحت بررسی قرار گرفت و تقریبا مراحل آن تمام شده و منتظر هستیم به صحن بیاید. طبق این طرح، اتباع غیرمجاز باید از کشور خارج شوند و اتباع مجاز تنها تحت شرایط خاصی اجازه اسکان در کشور دارند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در خصوص طرح انسداد مرزهای شرقی بیان کرد: کنترل بر مرزها وجود دارد و در فراجا تلاشهای زیادی صورت گرفته است. طرح انسداد مرزها در شرق کشور در حال اجراست اما در هر حال نظارتها باید دقیقتر شود، زیرا در هر صورت ممکن است برخی به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود، با تاکید بر لزوم افزایش بودجه آموزش و پرورش، عنوان کرد: طبق قانون ۱۵ درصد بودجه عمومی کشور متعلق به آموزش بود، اما اکنون به حدود ۹.۸ درصد کاهش یافته است. باید بودجه آموزش افزایش یابد تا از این طریق بتوانیم حقوق معلمین و اساتید دانشگاه را افزایش دهیم. امروز استاد دانشگاه ما ۱۷ میلیون حقوق میگیرد در حالیکه سازمان برنامه اعلام کرده خط فقر ۲۴ میلیون تومان است. یعنی استاد دانشگاه با زیر ۲۴ میلیون زندگی میکند. اگر بتوانیم معیشت معلمان را تامین کنیم، با پدیدههایی مانند معلمبلاگری مواجه نخواهیم بود.
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس همچنین در خصوص انتقادات نسبت به فرایند گزینش آموزش و پرورش، بیان کرد: اگر معلم یا استادی اقدامی انجام میدهد که با روح معلمی در تضاد است، گزینش و حراست باید با رویکرد آگاهیبخشی و تربیتی، با معلمین و اساتید برخورد کند و تاکید کردیم وزارت بر آن حساس باشد. گاهی اوقات معلمین را توانمند نمیکنیم و معلم صفر کیلومتر وارد دنیای تعلیم و تربیت میشود. درک کودکان اکنون زیاد شده است و توانمندسازی اساتید و معلمان موضوعی است که باید مجلس و کمیسیون به آن ورود پیدا کنند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد بازگشت دانشجویان و اساتید اخراجی به دانشگاهها، گفت: کمیسیون با اینکه اساتید و دانشجویان برگردند مشکلی ندارد، اما باید کامل بررسی شود و اگر برای دانشجو یا استادی حکمی داده شده، توجیهی برای بازگرداندن او به دانشگاه وجود ندارد. ما موافق هستیم که دقیق بررسی شود که اگر تعلیق یا اخراج استاد و دانشجو بدون دلیل بوده، به دانشگاه بازگردانده شوند، اما برگشت دانشجو و استاد نباید باعث آسیب دوباره شود. اگر افراد برگشتند تاکید شود که نباید رویههای اشتباه گذشته را تکرار کنند.
عظیمیراد با اشاره به کاهش سطح کیفیت آموزش، اظهار کرد: بخشی از اینکه احساس میکنیم معلمین مدارس دولتی کیفیت مطلوب را ندارند، ناشی از دستمزد پایین آنان میشود و بخشی دیگر به کیفیت و امکانات مربوط است. در مدارس دولتی مانند سایر مدارس رسیدگی نداریم و به لحاظ امکانات آموزشی ضعیف هستیم. اگر بودجه آموزش افزایش یابد، این مشکلات نیز حل خواهد شد.
تکمیل میشود…
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "توجیهی برای بازگرداندن اساتید و دانشجویان متخلف به دانشگاه وجود ندارد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "توجیهی برای بازگرداندن اساتید و دانشجویان متخلف به دانشگاه وجود ندارد"، کلیک کنید.