فرش جیریا ثبت جهانی می شود – خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان

فرش جیریا ثبت جهانی می شود - خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار گیل 25، فرزاد مخلص‌الائمه شامگاه شنبه در اختتامیه دومین جشنواره فرش جیریا، اظهار کرد: به دلیل برخی سیاست‌گذاری‌های اشتباه و ضعیف در دهه‌های گذشته جایگاه فرش کشور به صورت قابل توجهی تنزل پیدا کرده و جایگاه آن در سطح بین‌المللی تا حدی از دست رفته است.

وی افزود: در استان مرکزی باید نقاطی که خاستگاه فرش هستند به میدان بیایند و پیشگامی کنند تا بتوانیم فرش را به جایگاه شایسته و نقطه اوج برسیم و روستای جیریا این توان را از خود به نمایش گذاشته است.

استاندار مرکزی گفت: بافندگان مجرب روستای جیریا کارهای بی‌نظیری ارائه می‌دهند و نزدیک به ۱۰۰۰ دار قالی و ۲ هزار بافنده، برای این روستا یک موقعیت کاملاً منحصر به فرد است و شاید در سطح کشور شرایط مشابهی نداشته باشیم.

مخلص الائمه با اشاره به اینکه ثبت برند جهانی فرش جیریا پیگیری و مراحل آن طی شده است، افزود: انتظار است ابن مهم از سوی اداره کل صمت استان مرکزی تسریع شود تا با این برند در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضوری پُررنگ داشته باشیم.

استاندار مرکزی گفت: دفتر امور روستایی استان مرکزی در بین ۳۱ استان کشور رتبه اول را به خود اختصاص داد و یکی از مؤلفه‌های کسب این افتخار اقداماتی است که در سطح روستاها انجام می‌شود.

مخلص الائمه تاکید کرد: هر روستایی باید بتواند یک جشنواره یا یک روز را به عناصر هویتی خود اعم از مؤلفه‌های فرهنگی، تاریخی و صنایع دستی اختصاص دهند چراکه تمام روستاهای مرکزی این ظرفیت را دارند و می‌توانیم در طول سال به صورت مستمر برنامه‌هایی داشته باشیم تا عناصر هویتی را معرفی کنیم و قوام ببخشیم.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "فرش جیریا ثبت جهانی می شود – خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "فرش جیریا ثبت جهانی می شود – خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.