پیامدهای تبلیغات تخربیی علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی چیست؟

پیامدهای تبلیغات تخربیی علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی چیست؟

با پایان مهلت ثبت نام داوطلبان در انتخابات ریاست جمهوری، بررسی صلاحیت داوطلبان نیز آغاز شده و به زودی با اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شد، تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز آغاز می شود. در همین راستا یک جرم شناس نسبت به اقدامات تخریبی علیه نامزدهای انتخابات در فضای مجازی هشدار داده و مجازات درنظر گرفته شده برای این جرایم را تشریح کرده است.

وحید سلطانی پاجی در گفت وگو با گیل 25 با بیان اینکه پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، نامزدهای تایید شده و هواداران آنان تبلیغات رسمی خود را آغاز خواهند کرد، گفت: داوطلبانی که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان احراز شود، در مدت تعیین شده به طور رسمی برنامه های تبلیغاتی خود را اجرا می کنند. در این میان فضای مجازی به دلیل آنکه دارای بسترهای گسترده و متنوعی است، بیشترین حجم فعالیت تبلیغاتی را نیز به خود اختصاص خواهد داد. از این رو آشنایی و آگاهی فعالان از برخی قوانین مهم در راستای پیشگیری از وقوع جرایم مجازی و کمک به سلامت روانی بسیار حایز اهمیت است.

وی با بیان اینکه سه جرم هتک حیثیت افراد، انتشار اسرار و نشر اکاذیب از طریق فضای مجازی جزو بیشترین جرایمی است که گاهی حتی به شکل ناخواسته و ناآگاهانه از سوی برخی از افراد سر می زند، گفت: اطلاع از جرایم و همچنین مجازات در نظر گرفته شده برای آن خاصیت پیشگیرانه داشته و سبب می شود تا فضای تبلبغات با جرایم کمتری مواجه شود. البته در خصوص جرایم علاوه بر نمایندگان حقوقی نامزدها و ستادهای آنان، پلیس فتا نیز می تواند با جرایم مشهود برخورد کند.

این جرم شناس گفت: در برخی موارد ممکن است اعضای ستاد انتخاباتی یا هواداران از طریق فضای مجازی، صوت یا تصویر فرد یا افرادی که رقیب داوطلب نیز می تواند شامل آن باشد تغییر یا تحریف و آن را منتشر کند، یا اینکه فایلی که برایشان ارسال شده را با علم به اینکه تغییر یا تحریف شده است منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت شود. در صورت اثبات، مرتکب برابر ماده 744 قانون مجازات اسلامی(ماده 16 قانون جرایم رایانه ای اصلاحی سال 1399) به حبس از 45 روز تا یک سال یا جزای نقدی از پانزده میلیون ریال تا 100 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

سلطانی افزود: همچنین چنانچه به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار فرد یا افرادی بدون رضایت او به جز در موارد قانونی منتشر یا در دسترس دیگران قرار داده شود به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، مرتکب یا مرتکبان به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا صدو پنجاه میلیون ریال یا هر دو مجازات بر اساس ماده 745 قانون مجازات اسلامی (ماده17 قانون جرایم رایانه ای اصلاحی سال 1399) محکوم خواهد شد.

به گفته وی یکی دیگر از جرایم،   نشر اکاذیب در فضای مجازی است که قانونگذار در ماده 746 قانون مجازات اسلامی(ماده 18 قانون جرایم رایانه ای) آن را جرم انگاری و ضمانت اجرا را مشخص کرده است.

سلطانی اضافه کرد: برابر این ماده قانونی، هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند  یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، راساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از این که از طریق یاد شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان) به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا 150 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

این جرم شناس به نامزدهای انتخابات، حامیان آنان و همچنین رقبا نامزدها توصیه کرد که با اطلاع از قوانین انتخاباتی کشور فعالیت انتخاباتی و تبلیغی خود را دنبال کنند تا خدای نکرده، به عنوان مجرم شناخته نشوند.

پایان خبر گیل 25

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "پیامدهای تبلیغات تخربیی علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "پیامدهای تبلیغات تخربیی علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی چیست؟"، کلیک کنید.