به گزارش خبرنگار گیل 25، رییس جمهور ششم اردیبهشت ماه سال گذشته، لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را به مجلس ارسال کرد و مدتی بعد نیز نمایندگان مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کردند. طبق این مصوبه، متونی به عنوان مواد (11) تا (13) به قانون ساماندهی صنعت خودرو – مصوب سال 1400 و اصلاحات بعدی آن الحاق شد.
24 تیرماه نیز طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در حساب توییتری خود نوشت: لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات خودروهای کارکرده در جلسه شورای نگهبان، بررسی و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
سرانجام 28 تیرماه رییس مجلس شورای اسلامی قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به واردات خودروهای کارکرده را برای اجرا ابلاغ کرد.
رییس جمهور نیز چند روز بعد یعنی در تاریخ دوم مردادماه، قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را را جهت اجرای واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر پنج سال را به وزارت صمت و همچنین وزارت کشور ابلاغ کرد.
در این میان، با توجه به تبصره 2- از ماده -11 که بیان داشت: آیین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تامین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل ضوابط فنی این خودروها، (عمر کمتر از 5 سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آن ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت، صنعت معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران ظرف یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.
مدت زمان یک ماهه ای که از سوی وزارت صمت رعایت شد و این وزارتخانه آیین نامه پیشنهادی در خصوص واردات خودروهای کارکرده را به هیات وزیران ارسال کرد.
اما 22 شهریورماه منطقی معاون صنایع حمل ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای خطاب به مهدی قاسمی علی آبادی (دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست دفتر حیات دولت)، پیش نویس اصلاحیه آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (11) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را ارسال و ابلاغ کرد.
در نهایت آیین نامه اصلاح شده پیشنهادی وزارت صمت به هیات وزیران ارسال شد.
پس از گذشت چند هفته و بی خبری از سرنوشت آیین نامه واردات خودروهای کارکرده، عباس علی آبادی وزیر صمت در آخرین روز مهرماه خبر از به تصویب رسیدن آیین نامه واردات خودروهای دست دوم خارجی در هیات وزیران داد و تاکید کرد که «دفتر دولت باید به زودی این آیین نامه را ابلاغ کند تا مردم نیز به خواسته خود برسند.
از آن زمان تا به امروز هنوز خبری از آیین نامه واردات خودروهای کارکرده نیست و حتی در آخرین اظهارنظر نیز وزیر صمت از شنیدن این عبارت اعلام کرد که کهیر می زند! (جزییات بیشتر)
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیین نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ نشد – خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیین نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ نشد – خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.