جوانه گندم برای جوجه مرغ

گندم منبع اصلی انرژی جیره های جوجه مرغ در اکثر کشورها است. به دلیل وجود شکل های مختلفی از گندم یک سردرگمی در تشخیص دقیق نوع آن وجود دارد. قیمت پودر جوانه گندم در داروخانه ها ی سراسر کشور باید یکسان باشد و هر گونه تغییر قیمت غیر قانونی است . ارقام گندم ها به طور سنتی به دو شکل بهاره و زمستانه است که آنها را در نواحی متفاوت از نظر نوع شرایط جوی و نوع خاک کشت می کنند.  طبقه بندی گندم ها بر اساس رنگ پوشش آنها به صورت قرمز و سفید و از لحاظ سختی و نرمی به گندم های نرم و سخت تقسیم بندی می شوند.

جوانه گندم برای جوجه مرغ

ارزش غذایی گندم به طور عمده به نرمی و سختی آن بستگی دارد زیرا این دو خصوصیت بر ترکیبات آن به ویژه پروتیین تاثیر دارد. در گندم های سخت، پروتیین بیشتری به همراه نشاسته وجود دارد بنابراین این نوع گندم ها حاوی پروتیین و لیزین بالاتری هستند. پروتیین های موجود در گندم سخت برای پخت نان بسیار مفید هستند. در حالی که گندم های نرم تنها برای پخت شیرینی و کیک در قنادی مناسب می باشند. گندم دورام که برای تهیه انواع ماکارونی در کارخانجات استفاده می شود گندم بسیار سختی است سختی زیاد این نوع گندم ها مربوط به اتصال قوی بین نشاسته و پروتیین های بیشتر در آنهاست.

یخ زدن گندم در حال رویش به طور موثری سنتز نشاسته را متوقف می سازد و به همین جهت دانه ها کوچک و چروکیده می شوند. در حالی که در شرایط طبیعی وزن 100 دانه گندم باید حدود 27 گرم باشد یخ زدن شدید آن این وزن را به 14 تا 16 گرم کاهش می دهد. نتیجه سطح انرژی قابل سوخت و ساز گندم های یخ زده و در نتیجه صدمه دیده کاهش می یابد با وجودی که گندم حاوی پروتیین بیشتری نسبت به ذرت می باشد و انرژی آن هم اندکی از ذرت کمتر است اما استفاده بیش از 30 درصد آن در جیره ها مشکلاتی را به ویژه برای پرندگان جوان به وجود می آورد. گندم ها حاوی 5 تا 8 درصد از پنتوزان ها می باشند که سبب تغییر در ویسکوزیته (گران روی) مواد هضمی می شوند.

پلی ساکارید های غیر نشاسته ای در گندم ها موجب کاهش کلی در هضم خوراک و نیز ازدیاد رطوبت بستر آرابینوگزیلان ها اصلی ترین ترکیبات پنتوزی هستند که به مواد دیگر دیواره سلولی متصل بوده و قادرند تا 10 برابر وزن خود آب جذب کنند. متاسفانه پرندگان به اندازه کافی انواع آنزیم های گزیلاناز را تولید نمی کنند بنابراین این گونه پلی مرها سبب افزایش ویسکوزیته مواد هضمی می شوند. کاهش 10 تا 15 درصدی انرژی گندم در جوجه مرغ ها (تا 10 روزگی) احتمالاً مربوط به عدم قابلیت هضم پنتوزان ها است. دلایل اصلی متفاوت بودن نتایج مطالعات در تغذیه گندم به دلیل تغییر مقدار پنتوزان ها و عدم برآورد صحیح ارزش غذایی گندم های مختلف براساس تجزیه تقریبی آنهاست.

به نظر می رسد که اثرات نامطلوب مربوط به ویسکوزیته مواد هضمی با زمان انبار کردن گندم ها رابطه معکوس دارد. راهکارهای برطرف کردن مشکلات ناشی از تغذیه گندم (به ویژه در جوجه مرغ ها) به وسیله محدود کردن مقدار آن در خوراک، استفاده از آنزیم های گزیلاناز صنعتی و بازدارنده های آلفا آمیلاز می باشد. گندم ها همچنین حاوی بازدارنده های آلفا آمیلاز هستند البته این بازدارنده ها هنوز به طور کامل شناخته نشده اند بازدارنده های آلفا آمیلاز تصور می شود که پروتیین هایی از نوع آلبومین هستند که به طور عمده در بخش نشاسته ای گندم وجود دارند بازدارنده های آلفا آمیلاز این پروتیین ها احتمالاً در حرارت های ملایم به هنگام پلت کردن خوراک از بین می روند.

در مقایسه با ذرت، گندم حاوی مقدار بسیار کمی از بیوتین قابل استفاده است اگرچه نشانه های کمبود بیوتین در جوجه مرغ های تغذیه شده با جیره های حاوی ذرت و فاقد بیوتین صنعتی مشاهده نمی شود اما با تغذیه گندم بروز این مشکلات بسیار سریع صورت می گیرد. در حالی که مقدار بیوتین در کبد جوجه های از تخم در آمده حدود 3000 نانو گرم در هر گرم است این مقدار با تغذیه گندم تا سن 14 روزگی به 600 نانوگرم به ازای هر گرم کاهش می یابد افزودن تنها 50 میکروگرم بیوتین در هر کیلوگرم خوراک ذخیره بیوتین کبد را به 2 برابر افزایش می دهد در صورتی که افزایش 300 میکروگرم در هر کیلوگرم خوراک ذخیره بیوتین را به مقداری برابر با کبد جوجه یک روزه (3000 میکروگرم) می رساند. برخی معتقدند که درصد بیماری تورم روده ای نکروتیک با تغذیه گندم در جوجه های گوشتی افزایش می یابد. به نظر می رسد که گندم محیط مناسب تری را برای تکثیر باکتری های بیماری زای خاصی فراهم می کند.

این مشکل زمانی شدت می یابد که گندم به صورت بسیار نرم آسیاب شده باشد. درصد بیماری تورم روده ای نکروتیک با مصرف گندم فراهم شده با آسیاب غلطکی به شدت افزایش می یابد  . تغذیه مرغ بخش بسیار مهمی از پرورش و نگهداری آنها را تشکیل می دهد. نمایندگی های شرکت بیز در سراسر کشور به مشتریان امکان دسترسی آسان به محصولات و خدمات این شرکت را فراهم می کنند. به خصوص در نگهداری و رشد مرغ های تخمگذار توجه به تغذیه و شرایطی که باید رعایت شود اهمیت بیشتری داشته و بازده نهایی بستگی به نوع و مقدار تغذیه مرغ تخمگذار دارد. گندم برای مرغ تخمگذار به نوعی غذای اصلی و مهم به شمار رفته و بخش زیادی از نیازهای مرغ را تامین می کند.

بد نیست قبل از پرداختن به این موضوع کمی در مورد گندم بدانیم. دانه گندم به دو نوع بهاری و زمستانی موجود است. در طبقه بندی دیگری در دو نوع سخت و نرم دیده می شود. ارزش غذایی گندم ارتباط مستقیمی با سختی و نرمی آن داشته و این ویژگی ها بر ترکیبات گندم به خصوص پروتیین موجود در آن اثر گذار است. معمولاً مرغ تخم گذار نسبت به مرغ گوشتی نیاز کمتری به گندم دارد چرا که هدف از پرورش مرغ تخمگذار بیشتر تولید تخم بوده و مانند مرغ گوشتی نیاز به تامین پروتیین زیاد برای تولید مرغ گوشتی بهتر ندارد. برای اطاعات بیشتر در این مطلب از سایت پراور صنعت با ما همراه باشید و 5 دقیقه وقت خود را به مطالعه این مطب اختصاص دهید.

فواید گندم برای مرغ تخمگذار

  1.  استفاده از گندم به صورت دانه کامل بعد از 14 روزگی امکان پذیر است .
  2.  گندم به همراه مقادیر کافی از مواد معدنی و ویتامین ها می تواند روش اقتصادی خوبی برای پرورش دهندگان مرغ تخمگذار باشد که خود گندم کشت می کنند.
  3.  با استفاده از گندم برای مرغ تخمگذار می توان کوکسیدیوز موجود در جیره را به صورت طبیعی کنترل کرد چراکه گندم کامل در کنار خوراک می تواند باعث تحریک تحرکات سنگدان و معده شده و در نتیجه ماندگاری اسید ها را کاهش دهد.
  4. گندم سرشار از پروتیین و نشاسته است .
  5.  جیره های غذایی بر پایه گندم در مقایسه با جیره های دیگر به مکمل پروتیینی کمتر نیاز دارند. با توجه به اینکه گندم حاوی 12 تا 14 درصد پروتیین است کنجاله سویا یا کنجاله کانولای کمتری نیاز است تا جیره غذایی مرغ تخمگذار به سطح مطلوب پروتیین برسد.
  6. ساخت خوراک مرغ تخمگذار که حاوی گندم است باعث تولید پلت های مقاوم تر می شود.

مضرات استفاده از گندم برای مرغ تخمگذار

  1. گندم دارای 5 تا 8 درصد از پنتوزان ها است که باعث تغییر در ویسکوزیته مواد هضمی شده و کاهش هضم خوراک و نیز رطوبت بیشتر را به دنبال خواهد داشت.
  2. در ساختار گندم بازدارنده های آلفا آمیلاز وجود دارد که البته به طور کامل شناسایی نشده اند .
  3.  با توجه به خاصیت چسبندگی پروتیین گندم، مصرف گندم آسیاب شده خیلی نرم باعث چسبندگی در نوک و لبه های دهان مرغ های تخمگذار به خصوص جوجه ها می شود. نتیجه چنین حالتی کاهش مصرف خوراک است.
  4. استفاده بیش از 30 درصد گندم برای مرغ تخمگذار می تواند سبب مشکلات گوارشی شود.
  5.  گندم حاوی ممانعت کننده آلفا – آمیلاز است که توسط حرارت ملایمی در زمان پلت کردن از بین میرود.
  6. میزان بیوتین موجود در گندم در مقایسه با ذرت بسیار کمتر است.
  7. موارد تورم روده نکروتیک با استفاده از گندم برای مرغ تخمگذار بیشتر است به خصوص اگر گندم به صورت آردی در دسترس مرغها باشد .
  8. میزان تلفات در جیره های غذایی که بر پایه گندم است در اکثر مواقع بیشتر است.
  9. مقدار رنگریزه موجود در گندم برای حفظ رنگ زرده و پوست بسیار کم است. در نتیجه رنگ پوست جوجه ها و زرده تخم مرغ زرد رنگ پریده خواهد شد .
  10. گندم محیط مناسب تری را برای تکثیر باکتری های بیماریزا فراهم می کند.
  11.  انرژی قابل متابولیسم در گندم معمولاً کمتر از ذرت بوده و دامنه تغییرات آنها بیشتر است.

جوانه گندم برای مرغ تخمگذار

جوانه گندم برای مرغ های تخمگذار می تواند یک منبع تغذیه سرشار از انواع ویتامین و املاح معدنی باشد. قیمت عسل دکتر بیز در بازار اگر اصل باشد با توجه به نوع و اندازه بسته بندی متفاوت خواهد بود . جوانه گندم حاوی مقادیر زیادی ویتامین E است . معمولاً جوانه گندم در زمان جوانه زدن دارای بیشترین مقدار ویتامین و مواد غذایی است. پرورش دهندگان مرغ تخم گذار در طول سال برای آماده سازی، تقویت مرغها، دوران پرریزی و پرسازی، تقویت جوجه ها و رشد سریعتر آنها از جوانه گندم استفاده می کنند.  در استفاده از جوانه گندم باید توجه داشت:

  1.  حد رشد جوانه ها باید در اندازه خود گندم بوده و نباید کاملاً سبز شوند.
  2.  بعد از خرید گندم سالم آن را با سرکه سیب بشویید.
  3. جوانه ها را قبل از سبز شدن در اختیار مرغها قرار دهید.
  4. برای هر مرغ 10 گرم جوانه گندم کافی است.
  5. تغذیه مرغ ها با جوانه گندم یک بار در هفته کافی است و زیاده روی مضر است.
  6. جوانه ها را فقط دو تا سه روز میتوان در یخچال نگهداری کرد.

تهیه جوانه گندم برای مرغ تخمگذار

  1. با توجه به تعداد مرغ ها آبکش پلاستیکی مناسب تهیه کرده و به اندازه خوراک یک وعده گندم در آبکش بریزید.
  2.  آبکش ها روی ظرف آب به شکلی قرار داده یا آویزان کنید که دانه های گندم زیر سطح آب قرار بگیرند.
  3. بعد از گذشت 12 ساعت آبکش ها را برداشته و دانه های گندم را با آب سرد به آرامی بشویید.
  4. دوباره آبکش ها را داخل ظرف آب که آب آن هم عوض شده قرار دهید.
  5. بعد از 12 ساعت دوباره دانه های گندم را برداشته و در این مرحله آبکش ها را به شکلی در ظرف آب تازه قرار دهید که دانه ها خارج از آب قرار داشته باشند و آب فقط زیر آبکش باشد.
  6. روی آب کیش و ظرف آب زیر آن را بپوشانید.
  7. بعد از یک روز( 24 ساعت) دانه های گندم شروع به جوانه زدن می کنند.
  8. برای بار سوم دانه های گندم را با آب سرد شسته و بعد روی حوله قرار دهید تا رطوبت آن گرفته شود.
  9. جوانه گندم آماده مصرف برای مرغ تخمگذار است.

پودر جوانه گندم

برای تهیه پودر جوانه گندم می توان جوانه ها را در جایی قرار داد تا کاملا خشک شود و بعد آنها را آسیاب کرده و پودر جوانه به دست آورد.

  • افزایش ایمنی
  •  سرعت متابولیسم را افزایش می دهد
  • تقویت بافت عضلانی و استخوانی
  • افزایش تولید تخم مرغ
  • تاثیر بر روی اندازه تخم مرغ ها
  • افزایش ارزش تغذیه ای تخم مرغ ها
  • بهبود اشتها و هضم

فواید جوانه گندم برای مرغ تخمگذار گندم آسیاب شده به صورت خیلی نرم، سبب چسبندگی نوک در جوجه های جوان می شود. پروتیین های گندم خاصیت چسبندگی دارند و بنابراین به نوک و لبه های دهان پرنده می چسبد. چسبندگی شدید نوک سبب کاهش مصرف خوراک، افزایش مقدار خوراک در آب خوری های قیفی و فراهم شدن محیط مناسب در دهان برای رشد باکتری ها و قارچ ها می شود. این مشکلات از طریق آسیاب کردن درشت دانه گندم برطرف می شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جوانه گندم برای جوجه مرغ" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جوانه گندم برای جوجه مرغ"، کلیک کنید.