پدرام کریمی در گفت و گو با گیل 25:
فیلمنامه نویس و مجری برنامه های تخصصی سینما در تلویزیون از اهمیت شخصیت پردازی در فیلم های قهرمان محور می گوید.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری گیل 25، در بین 22 فیلم بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر سال گذشته (دوره چهل و دوم)، هفت فیلم شخصیت های واقعی تاریخ معاصر را سوژه اصلی خود قرار داده بودند.
«آسمان غرب» (شهید شیرودی)، «احمد» (شهید احمد کاظمی)، «بهشت تبهکاران» (احمد دهقان)، پرویزخان (پرویز دهداری)، «صبح اعدام «(طیب حاج رضایی) «مجنون» (مهدی زینالدین) و معجزه پروین (پروین اعتصامی) آثاری بودند که با این ویژگی به نمایش درآمده و مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفتند. از بین این آثار، دو فیلم «پرویز خان» به کارگردانی علی ثقفی و «آسمان غرب» ساخته محمد عسگری در قالب اکران نوروزی روی پرده رفتند و همچنان نیز به اکران خود ادامه می دهند.
در همین ارتباط، پدرام کریمی فیلمنامه نویس و مجری برنامه های تلویزیونی در گفت وگو با خبرنگار گیل 25 عنوان کرد: در سال های اخیر ساخت آثار سینمایی با محوریت شخصیت های واقعی در حوزه های مختلف موردتوجه فیلمسازان کشورمان قرار گرفته که اتفاق بسیار مسرت بخش و خوبی است.
شناسایی مخاطبان با چهره ها و مشاهیر تاریخی
وی اظهار کرد: این گونه آثار هم زمینه را برای آشنایی مردم با این شخصیت های اثرگذار فراهم می کننند و هم خلاء قهرمان در سینمای ما را پر می کنند. حالا این که کیفیت این فیلم ها از حیث شکلی و محتوایی چگونه است، موضوع جداگانه ای است و در سطح بعدی تحلیل قرار می گیرد.
این مجری برنامه های سیما گفت: علاوه بر شخصیت های تاریخی که مربوط به دوران کهن هستند، ما در تاریخ معاصر خودمان هم مشاهیر فراوانی داریم که هم زندگی شخصی و سلوک فردیشان و هم تاثیرگذاری اجتماعی و کاری آنها می تواند سوژه چندین فیلم باشد.
کریمی افزود: من دو سال پیش به خاطر نگارش فیلمنامه فیلم «اتاقک گلی» که داستان آن در دوران دفاع مقدس می گذشت، درباره وقایع و شخصیت های تاریخی مربوط به قصه داستان پژوهش های زیادی داشتم. در خلال همین پژوهش ها بود که متوجه شدم هنوز قهرمانان گمنام فراوانی در زمان جنگ وجود دارند که اثری از آن ها درآثار نمایشی ما وجود ندارد.
ماندگاری «بوعلی سینا» با تصویر امین تارخ
این کارشناس حوزه رسانه گفت: یکی از کارکرد های مهم سینما، تصویرسازی از چهره های شاخص تاریخی در ذهن مخاطبان است. الان بسیاری از متولدان دهه چهل و پنجاه، شخصیت «ابن سینا» را با چهره مرحوم امین تارخ در سریال ماندگار «بوعلی سینا» به یاد می آورند؛ مجموعه ای به کارگردانی کیهان رهگذر که در دهه شصت روی آنتن تلویزیون رفت.
کرمی افزود: این ماندگار شدن به خاطراین است که شخصیت پردازی در این مجوعه به درستی صورت گرفته بود و بازیگران هم درست انتخاب شده بودند. بنابراین در ذهن مخاطبان به خوبی نقش بست.
این فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون عنوان کرد: وقتی به سمت شخصیت پردازی از چهره های واقعی و مشاهیر می رویم کیفیت فیلم نامه اهمیت فراوانی پیدا می کند و تعیین کننده است. اگر فیلمنامه این گونه آثار کیفیت لازم را داشته باشد می تواند در ذهن چند نسل ماندگار شود.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شخصیت پردازی در فیلم های قهرمان محور تعیین کننده است/ ماندگاری «بوعلی سینا» با تصویر امین تارخ" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شخصیت پردازی در فیلم های قهرمان محور تعیین کننده است/ ماندگاری «بوعلی سینا» با تصویر امین تارخ"، کلیک کنید.