آیا مالیات در ترکیه به ایران تعلق میگیرد؟

ابه دلیل کمبود منابع انرژی مانند نفت و گاز در ترکیه، دولت هزینه های خود را از طریق مالیات تامین می کند و مردم این کشور مجبور به پرداخت آن هستند. مالیات ها در این کشور به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند. اخذ مالیات در ترکیه از شهروندان برای کنترل موضوع تورم در این کشور است و بر همین اساس این موضوع به شدت پیگیری می شود. بنابراین شهروندان این کشور باید هر سه ماه یک بار اظهارنامه مالیاتی را پر کنند. البته لازم به ذکر است که مالیات ها در مدل های مختلفی در این کشور اخذ می شود. با موسسه مهاجرتی در تهران همراه باشید.

آیا مالیات در ترکیه به ایران تعلق میگیرد؟
مالیات بر املاک در ترکیه

مالیات بر املاک شامل املاک، مستغلات، ارث و هدایا است و بسته به نوع ملک از 0.1 تا 0.6 درصد متغیر است. در سیستم مالیاتی ترکیه، اگر ملک نزدیک به مرزها و مناطق شهرداری باشد، مالیات دو برابر میزان مذکور خواهد بود، در حالی که زمین و واحدهای مسکونی 0.2 درصد، واحدهای تجاری 0.4 درصد، زمین کشاورزی 0.2 درصد و 0، 6 است. ٪. مالیات بر ثروت به کشور بارانی تعلق می گیرد.

در ترکیه مالیات بر هزینه شامل مالیات بر کالاهایی مانند ارزش افزوده، تراکنش های بانکی، بیمه، حق تمبر و غیره می شود که نرخ این مالیات بین 1 تا 23 درصد نگه داشته می شود. البته نرخ طبیعی او 18 درصد است. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که مالیات بر ارزش افزوده شرکت های داخلی معادل 18 درصد است در حالی که مثلاً در خودروهای اجاره ای 23 درصد است.

مالیات اجاره خانه مالی در ترکیه

در این کشور، اگر خانه ای را به مغازه منتقل کنید، مسئولیت پرداخت مالیات آن بر عهده شما خواهد بود. در واقع در ترکیه بر خلاف کشور ما مالیات بر دارایی از مالیات دهنده اخذ می شود نه از مالک. از طرفی باید بدانید که مالیات در نظر گرفته شده برای اجاره ملک تجاری حدود 20 درصد است. این مالیات برای شرکت ها محاسبه می شود و املاک تجاری و مسکونی ملزم به پرداخت این نوع مالیات نیستند.

مالیات تمبر در ترکیه

تمبر مالیاتی نوعی مالیات است که توسط دولت ترکیه اخذ می شود، این نوع مالیات معامله ای است که روی کاغذ ثبت می شود و توسط طرفین امضا و مهر می شود. میزان این مالیات بر اساس معاملات بین سازمان ها و افراد تعیین می شود. تمبر دهندگان این اسناد را امضا کردند. به عنوان مثال: انواع قراردادها، خرید و فروش اوراق، مشارکت در سهام، ضمانت نامه، تنظیم اظهارنامه مالی و حقوقی و ….

مالیات در ترکیه برای شهروندان غیرترک

طبق قوانین موجود، اتباع خارجی می توانند چندین شرکت در این کشور تأسیس کنند. اما برای فعالیت هایی که انجام می دهند باید مالیات بپردازند. مالیات در ترکیه برای چنین رشته هایی 20 درصد در نظر گرفته می شود و افراد سالانه مبلغ مشخصی را پرداخت می کنند.

همچنین بر اساس قوانین ممنوعیت مالیاتی ترکیه که بین ایران و ترکیه امضا شده است، هر فرد در یکی از این دو کشور تنها برای هر سودی باید مالیات بپردازد. توجه داشته باشید که به عنوان یک خارجی، صرف نظر از اینکه مقیم این کشور هستید یا نه، ملزم به پرداخت مالیات در ترکیه هستید! اگر ملکی در ترکیه دارید، باید مالیات مشخصی بپردازید.

دریافت کد مالیاتی در ترکیه

کد مالیاتی ترکیه مشابه کد ملی ایران است و اهمیتی برابر یا حتی بیشتر دارد. این کد برای شناسایی شهروندان ترکیه استفاده می شود و اکثر دفاتر به این کد نیاز دارند. از نام این قانون مشخص می شود که چقدر برای بحث مالیات در ترکیه اهمیت دارد. اگر شهروند ترکیه ای هستید که در این کشور زندگی می کنید و یا در سفری به این کشور سفر کرده اید، قطعا به این کد نیاز خواهید داشت. این کد 10 رقمی حتی برای کارهای کوچک مانند افتتاح حساب در ترکیه یا خرید سیم کارت نیز لازم است.

مالیات خودرو در ترکیه

موتور سیکلت، وینسنت و غیره آلایندگی خودرو و ظرفیت سیلندر بر اساس مالیات خودرو در سال ساخت محاسبه می شود. مهم ترین عامل افزایش مالیات خودرو در ترکیه تعداد سیلندر موتور خودرو است. در واقع با افزایش ظرفیت سیلندر موتور، مالیات قابل پرداخت نیز افزایش می یابد، اما از سوی دیگر با افزایش سن خودرو، میزان مالیات کاهش می یابد. مالیات وسایل نقلیه موتوری هر سال در دو قسط پرداخت می شود. قسط اول تا پایان دی ماه و قسط دوم تا پایان تیرماه پرداخت می شود.

معافیت مالیاتی برای خرید خودرو برای اتباع خارجی

در صورت رعایت شرایط خاص، دارندگان کارت آبی ترکیه می توانند بدون پرداخت مالیات بر مصرف خاص و یا تبدیل خودروهای وارداتی خود به این نوع پلاک، خودروهای موسوم به پلاک آبی (MA) را خریداری کنند. اگرچه کارت آبی نماد معافیت مالیاتی است، اما شرایط زیر باید رعایت شود:

• اتباع خارجی که دارای کارت آبی هستند و در ترکیه کار می کنند می توانند از این معافیت بهره مند شوند.

• اساتید و معلمان خارجی مجاز به کار توسط شورای دانشگاه YÖK می توانند از این استثناء بهره مند شوند.

• دانشجویان نیز می توانند از این معافیت مالیاتی استفاده کنند.

• خارجی هایی که در خارج از ترکیه بازنشسته شده اند و مستمری بگیرانی که در حال حاضر در ترکیه هستند و دارای کارت آبی هستند.

• دیپلمات ها و کارکنان روزنامه های بین المللی در ترکیه

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "آیا مالیات در ترکیه به ایران تعلق میگیرد؟" هستید؟ با کلیک بر روی گردشگری و اقامتی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "آیا مالیات در ترکیه به ایران تعلق میگیرد؟"، کلیک کنید.