باند رفت‌وبرگشت آزادراه در پارک ملی کلاه‌قاضی تونل-ترانشه می‌شود – خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان

باند رفت‌وبرگشت آزادراه در پارک ملی کلاه‌قاضی تونل-ترانشه می‌شود - خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان

احمدرضا لاهیجان زاده در گفت‌وگو با خبرنگار گیل 25 درخصوص عبور بخشی از قطعه سوم آزادراه شیراز- اصفهان (کنار گذر شرق اصفهان) از پارک ملی کلاه‌قاضی، اظهار داشت: در جلسه اخیر شورای عالی محیط‌زیست در اردیبهشت ماه سال جاری، مقرر شد گزینه تونل – ترانشه بر اساس نقشه و مشخصات فنی که توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان و مشاور طرح نهایی شده با لحاظ تمهیدات محیط زیستی اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق نقشه و مشخصات فنی، عبور مسیر آزادراه از زیستگاه اصلی پارک ملی کلاه قاضی باید به صورت تونل در دو باند رفت و برگشت اجرا شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ادامه داد: ضمن موافقت شورای عالی محیط‌زیست با گزینه تونل- ترانشه، در تعهداتی که وزارت راه برای اجرای این پروژه در پارک ملی کلاه‌قاضی مطرح کرده بود، تغییرات اساسی اعمال کردیم.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که جزئیات درخصوص مسائل فنی و طرح نهایی مشاور پروژه باید به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان برسد.

به گزارش خبرنگار گیل 25، قطعه سوم آزادراه اصفهان- شیراز که تحت عنوان کنار گذر شرق اصفهان از آن نام برده می‌شود همان قطعه‌ای است که حدود چهار کیلومتر آن با قلب پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه‌قاضی تلاقی دارد. پروژه کنارگذر شرق از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان – نطنز – کاشان آغاز و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد. این آزادراه جاده اصفهان- اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان- نائین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود و با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان – شیراز متصل می‌شود.

این پروژه که از سال ۱۳۵۵ طراحی و در سال ۱۳۸۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد، از سال ۱۳۸۵ به دلیل مشکلات اعتباری به مدت ۱۰ سال نیز متوقف بود. ۵۵ کیلومتر از قطعه‌های یک و دو این آزادراه از تقاطع جاده اصفهان- کاشان تا پل فرودگاه افتتاح شده و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان اصفهان تا گردنه لاشتر در غرب پارک ملی کلاه قاضی به طول ۳۰ کیلومتر است.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه‌قاضی با وسعت بیش از ۴۷ هزار هکتار در ۳۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان و در مجاورت شهر جدید بهارستان واقع شده که غرب این منطقه به گردنه گریژنه، گردنه لاشتر و اتوبان اصفهان- شهرضا محدود می‌شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "باند رفت‌وبرگشت آزادراه در پارک ملی کلاه‌قاضی تونل-ترانشه می‌شود – خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "باند رفت‌وبرگشت آزادراه در پارک ملی کلاه‌قاضی تونل-ترانشه می‌شود – خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.