توسعه خدمات در تأمین اجتماعی به امیدبخشی در بین مردم منجر می‌شود – خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان

توسعه خدمات در تأمین اجتماعی به امیدبخشی در بین مردم منجر می‌شود - خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری گیل 25، میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه سلسله نشست‌های تبیینی به مناسبت هفته تأمین‌اجتماعی، امروز ۳۰ تیرماه در دیدار با حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، با اشاره به ارتباط مستمر سازمان تأمین‌اجتماعی با ائمه جمعه در جریان بیش از ۶۰ سفر استانی مدیران این سازمان به اقصی نقاط کشور، این سازمان را مجموعه‌ای بسیار مهم و راهبردی در کشور ارزیابی کرد و گفت: تأمین‌اجتماعی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی کشور است که مانند برخی نعمت‌ها گاهی مورد غفلت واقع شده و اهمیت و ارزشمندی برخی خدمات آن چندان ملموس نیست، اما همین‌که فرد از بودن این نعمت محروم شده یا خدمات خوبی ارائه ندهد، مشخص می‌شود که این نهاد چه جایگاه مهمی دارد. توسعه خدمات در تأمین‌اجتماعی به امیدبخشی در بین مردم منجر می‌شود؛ به همین خاطر یکی از راهبردها از همان ابتدای دولت سیزدهم این بود که با وجود مشکلات روزمره، با ناامیدی‌ها و بحران‌سازی‌های افراطی حول این سازمان مواجهه کرده و مایه دلگرمی بازنشستگان عزیز و ملت شریف ایران را تدارک کنیم و در طول این ۳۳ ماه، این امیدبخشی به‌صورت عملیاتی و کاملاً واقعی و مستدل به جامعه عرضه شد.

موسوی در این دیدار ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، اظهار داشت: تأمین‌اجتماعی عین امنیت و هدف از آن تحقق عدالت اجتماعی در جامعه است و همه نظامات بیمه‌ای با همین هدف در کشور فعالیت می‌کنند.

موسوی با اشاره به این‌که در آغاز دولت سیزدهم، مشکلات سازمان تأمین اجتماعی زیاد بود و برخی اعتراضات قشر عزیز بازنشستگان با ناامیدی همراه شده بود، گفت:. به همین خاطر یکی از راهبردها از همان ابتدای دولت سیزدهم این بود که با وجود مشکلات روزمره، با ناامیدی‌ها و بحران سازی‌های افراطی حول این سازمان مواجهه کرده و مایه دلگرمی بازنشستگان عزیز و ملت شریف ایران را تدارک کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اینکه این امیدبخشی، مستدل و مبتنی بر اعداد و ارقام بود و ما فقط واقعیت‌ها را به مردم منتقل کردیم، تصریح کرد: اعتقاد قلبی من این است که در حوزه بیمه‌های اجتماعی، گاه بحران‌انگاری‌های افراطی صورت می‌گیرد؛ البته معضل و چالش هست اما در این دوره ۳۳ ماهه مشخص شد که اگر بر ظرفیت‌های نظام بیمه‌ای تمرکز شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود و این بحران‌انگاری‌ها گاهی برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی‌ها و کژکارکردی‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: وقتی مسئولیت سازمان تأمین اجتماعی را پذیرفتیم، از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۱۰۶ هزار میلیارد تومان استقراض بی‌رویه از بانک رفاه انجام شده بود. در ابتدای کار، برای پرداخت مستمری ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان هر ماه باید بین ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان استقراض می‌کردیم و چند ماه اول به همین ترتیب گذشت. در ادامه هم اگر نیت خالص و اراده و همت بلند شهید رئیسی نبود، این اتفاقات بی‌نظیر در سازمان تأمین‌اجتماعی رقم نمی‌خورد.

موسوی همچنین گفت: در حالی‌که در سال ۱۴۰۰ سازمان تأمین‌اجتماعی ابر بدهکار بانکی بود، به‌واسطه تأدیه بدهی بی‌سابقه دولت مردمی سیزدهم به این سازمان که به طور متوسط سه برابر تأدیه بدهی دولت‌های قبل بوده، بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی ما به نظام بانکی تسویه شد و در حال حاضر ماهانه بالغ بر ۵۳ هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری را بدون یک ریال استقراض از نظام بانکی پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: اگر مسیر دولت قبل در پرداخت مستمری‌ها را ادامه می‌دادیم، امروز در هر ماه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی داشتیم و مجموعه بدهی ما به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد می‌رسید که اثر آن در نرخ تورم می‌توانست بسیار قابل توجه باشد. یکی از عوامل کاهش تورم در دولت مردمی سیزدهم همین اقداماتی است که در سازمان تأمین‌اجتماعی صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به این‌که تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی از پرداخت سالانه ۲۵ هزار میلیارد سود بانکی از جیب مردم جلوگیری کرد، اظهار داشت: در سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی که در ابتدای سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، علاوه بر ارائه راهبردهای کلی، چالش‌های نظام رفاهی کشور نقطه‌زنی شده و راه حل‌های این چالش‌ها نیز ارائه شده است که ما در این مدت تلاش کردیم در راستای همین سیاست‌ها حرکت کنیم و یکی از آن‌ها پوشش فراگیر بیمه‌ای است.

وی با تأکید بر تلاش سازمان در جهت توسعه پوشش بیمه‌ای طی ۳۳ ماه گذشته، گفت: پوشش بیمه اجباری در سازمان تأمین‌اجتماعی از ۱۰ میلیون در سال ۱۴۰۰ امروز به بیش از ۱۱ میلیون رسیده است. علاوه بر این با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده و طرح‌هایی نظیر بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویی در مجموع بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به جمع بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه شدند که این افزایش تعداد بیمه‌شدگان، حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمد جدید و پایدار به سازمان اضافه کرد.

موسوی در ادامه گفت: این اتفاقات مثبتی که با همکاری و همراهی خانواده بزرگ سازمان تأمین‌اجتماعی رقم خورد، نشان داد که بحران‌سازی‌های افراطی در صندوق‌های بازنشستگی کاملاً بی‌مورد است. این صندوق‌ها مثل همه پدیده‌های دیگر اقتضائاتی دارند و تصمیم‌گیری درست در جریان این اقتضائات است که راه برون‌رفت از مشکلات را باز می‌کند.

وی افزود: یکی از مطالبات مهم ما از دولت‌ها این است که دارایی‌های پربازده را به سازمان تأمین‌اجتماعی واگذار کنند تا بتوانیم این دارایی‌ها را برای تأمین حقوق بین‌نسلی به کار بگیریم. امروز دارایی مجموعه صندوق‌های بازنشستگی کشور به ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی نمی‌رسد و این وضع قطعاً باید با توجه ویژه به حوزه سرمایه‌گذاری ارتقا پیدا کند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "توسعه خدمات در تأمین اجتماعی به امیدبخشی در بین مردم منجر می‌شود – خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "توسعه خدمات در تأمین اجتماعی به امیدبخشی در بین مردم منجر می‌شود – خبرگزاری گیل 25 | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.