به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری گیل 25، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در جریان بررسی صلاحیت علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: با توجه به اینکه در بررسی برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نماینده مخالفی ثبت نام نکرده است، وزیر پیشنهادی به تشریح برنامهها و دفاع از خود میپردازد.
بر اساس آئیننامه داخلی مجلس و با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مخالفی نداشت، نمایندگان موافق هم صحبت نکردند و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامههای خود پرداخت.
علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ابتدای صحبتهای خود اظهارکرد: چالشهای مزمن در آموزش و پرورش به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و یک دغدغه ملی است. به عنوان یک معلم از مدارس بایر در نقاط صفر مرزی مسیر حرفهای خود را آغاز کردم و از معلمی تا سرپرستی آموزش و پرورش را به عهده دارم و با مشکلات این حوزه آشنا هستم.
کاظمی گفت: وزرای آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تا کنون برای بهبود اوضاع آموزش و پرورش زحمت کشیدهاند و به خوبی میدانم برای حل مشکلات آموزش و پرورش تلاشهای بسیاری کردهاند، اما چالشهای مزمن در آموزش و پرورش همچنان بر دوش ما سنگینی میکند که به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و یک دغدغه ملی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: در تعالیم دینی تعلیم و تربیت ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، همچنین توسعه پایدار و امنیت پایدار این واقعیت روشن میکند که آموزش و پرورش تصویرساز افقهای آینده است.
وی افزود: با افتخار اعلام میکنم که اینجانب مسیر حرفهای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالشها و فرصتهای آموزش و پرورش کشور آشنا هستم.
کاظمی اظهارداشت: خدا را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر نمایندگان مجلس هستم تا برنامههای دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهند و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: در محضر نمایندگان مجلس با افتخار اعلام میکنم که اینجانب مسیر حرفهای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالشها و فرصتهای آموزش و پرورش کشور آشنا هستم. به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردهام.
وی بیان کرد: ما در برابر این چالشها مسئولیت داریم در برابر محضر خداوند متعال نسبت به تربیت فرزندان مسئولیت داریم و باید پاسخگو باشیم. آموزش و پرورش با وجود یک میلیون پرسنل نزدیک به ۱۶ میلیون دانش آموز و فعالیت ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور بزرگترین وزارتخانه است و قریب ۵۰ میلیون مخاطب ارتباط مستقیم دارد.
کاظمی با تأکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش بالاترین فصل مشترک مردم و حاکمیت است، اظهارداشت: همچنان ما درگیر مشکلات هستیم و اقدمات و برنامههای من در دوبخش شامل اقدامات فوری و کوتاه مدت و اقدامات بلند مدت برای رفع مسائل مزمن و اساسی است و کلیه فعالیتهای پیش بینی شده در این برنامه بر اساس اسناد بالادستی در زمینه آموزش و پرورش از جمله سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری است، برنامه هفتم پیشرفت است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به برنامههای خود در صورت کسب رأی اعتماد از سوی نمایندگان مجلس را به ترتیب زیر بیان کرد:
۱- تلاش همه جانبه برای تحقق عدالت آموزشی و رفع تبعیض ها، به رسمیت شناختن حق همه فرزندان ایران زمین در دسترسی به فرصتهای آموزشی با کیفیت و نصیب آموزشی برابر از پیش دبستانی تا دانشگاه از طریق تقویت مدارس دولتی، کاهش تنوع مدارس و رفع تبعیضها و موانع موجود
۲- تامین و بسط عدالت در بهره مندی از امکانات تعلیم و تربیت با کیفیت بویژه در مناطق محروم و مرزی بویژه در روستاها و شهرها و مناطق عشایری و ایجاد بسترهای مناسب برای دسترسی به آموزش و فرصتهای برابر و کاهش شکاف دیجیتالی فناورانه
۳- حفظ و پاسداشت کرامدت خدادای و حقوق کودکان و نوجوانان این کشور و آینده سازان این سرزمین از طریق روشهای تربیتی مناسب برگرفته از مبانی دینی و منطبق با دستاوردهای علم تعلیم و تربیت و پرهیز از طبقه بندی و جداسازیهای مخل انسجام و تعلق اجتماعی در بین دانش آموزان
۴- تاکید بر حفظ و ارتقای منزلت و کرامت و مرجعیت معلمان به عنوان پیشگامان پیشرفت جامعه و سازندگان ملت از طریق اجرای برنامههای حمایتی، تفویض اختیار و بزرگداشت سرمایههای نمادین و مفاخر تعلیم و تربیت کشور و تکریم بازنشستگان
۵- اتخاذ رویکردهای تمرکز زدایی و مدرسه محوری، افزایش توانمندی و اختیارات ارکان مدرسه، سپردن راهبری امر مهم تربیت به مدرسه در جهت بالندگی هرچه بیشتر مدارس
۶- شنیدن صدای ذینفعان شامل دانش آموزان به عنوان محور اصلی فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش، خانوادهها به عنوان شرکای راهبردی تربیت و مدیران و معلمان به عنوان راهبران اصلی تربیت و آموزش در سیاست گذاری، تصمیم گیری و تدوین برنامههای اجرایی
۷- توجه به آموزش و پرورش فردا و مهارتهای لازم برای قرن بیست و یکم و بهره گیری از ظرفیتهای فناورانه جدید شامل هوش مصنوعی و متاورس، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در نوآوری و به روزرسانی روشهای تربیت و آموزش مواجهه هوشمندانه با تهدیدهای ناشی از تعدد منابع اثرگذار
۸- ارتقای کیفیت یادگیری و تحول در برنامه درسی با ایجاد تغییرات اساسی از نظام آموزشی مدرسه محور و محدود به کتابهای درسی و دیوارهای کلاس به سمت رویکردهای نوین در فرآیندهای یاددهی و یادگیری
۹- ضرورت به روز رسانی و احیای فعالیتهای پرورشی و تقویت فعالیتهای فرهنگی و هویت ملی و دینی دانش آموزان و طراحی برنامههایی تقویت احساس تعلق به میهن و افتخار به میهن و ارزشهای اسلامی و انقلابی
۱۰- ایجاد محیط پویا، امن، سالم و بانشاط در مدارس برای نقدپذیری، کنشگری، کشف و پرورش استعدادهای دانش آموزان و تمرین مهارتهای همزیستی و همدلی و مفاهمه و گفتگو و احترام به تفاوتها و آموزش مهارتهای زندگی و سبک زندگی اسلامی ایرانی
۱۱- اهتمام و اولویت بخشیدن به دوره بنیادین ابتدایی و توجه به تعلیم و تربیت متناسب با اقتضائات کودکی و ایجاد نشاط در برنامههای تربیتی این دوره
۱۲- ارتقای کیفیت و توسعه نظاممند دورههای پیش دبستانی به عنوان کلید عدالت آموزشی با همکاری نهادهای اجتماعی و خانوادهها
۱۳- توان بخشی به تعلیم و تربیت به عنوان اولین گام برای عدالت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
۱۴- تقویت تربیت بدنی و ورزش همگانی و گسترش المپیادها و کانونهای ورزشی درون و برون مدرسهای
۱۵- ایجاد تحول در برنامه درسی و ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی و زیرساختهای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی
۱۶- توجه به اصل شایسته گزینی در انتخاب مدیران و پرهیز از سیاست زدگی و بهره گیری از همه ظرفیتها و توانمندیهای افراد فارغ ازهمه دسته بندیها
وی تأکید کرد: برای یک بار که شده آموزش و پرورش را در صدر قرار دهید و از اولویتهای نخست کشور قرار دهید تا توسعه مورد انتظار با قطار توسعه و پیشرفت کشور و سرعت مورد انتظار به حرکت درآید.
کاظمی ادامه داد: غفلت از جایگاه آموزش و پرورش به مثابه امر ملی و رویکرد کوچک انگارانه تعلیم و تربیت در بخشهای مختلف کشور، حاکمیت نگاه هزینهای به آموزش و پرورش، غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در سطوح مختلف نظام حکمرانی آموزش و پرورش، سیاست زدگی و فقدان ثبات و پایداری، کمبود نیروی انسانی از جمله چالشهای پیش رو است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اضافه کرد: کم توجهی به به کیفیت آموزش فنی حرفهای و مهارتی و سهم ناکافی آن در آموزش و پرورش کشور، توزیع نامتوازن شاخهها و رشتههای تحصیلی مبتنی بر نیازهای حال و آینده بازار کار و اشتغال، بحران هویت ملی و افزایش شکاف نسلی از جمله دیگر چالشهای وزارت آموزش و پرورش است.
در حال بروزرسانی…
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کاظمی: وزارت آموزش و پرورش بالاترین فصل مشترک مردم و حاکمیت است/ یکبار هم آموزش و پرورش را در صدر قرار دهید" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کاظمی: وزارت آموزش و پرورش بالاترین فصل مشترک مردم و حاکمیت است/ یکبار هم آموزش و پرورش را در صدر قرار دهید"، کلیک کنید.