سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ۱۰ درصد از تماسهای برقرار شده با سامانه اورژانس ۱۱۵، مزاحمت هستند، گفت: برای حل این مساله لازم است که دستگاه قضائی با مزاحمان برخورد جدی داشته باشد.
بابک یکتاپرست در گفتوگو با گیل 25 در اینباره گفت: متاسفانه یکی از مسائلی که سالهاست سازمان اورژانس کشور را درگیر خود کرده، مسئله مزاحمان تلفنی شماره ۱۱۵ هستند. در بررسیهایی که ما انجام دادیم، مشخص شد که اورژانس تهران، به تنهایی و بهطور میانگین هفتهای بیش از دو هزار تماس مزاحمت آمیز دارد. در سراسر کشور نیز حدود ۱۰ درصد از کل تماسها با سامانه ۱۱۵، مزاحمت آمیز است.
۱۰۰۰ مزاحم همیشگی اورژانس!
وی افزود: شما تصور کنید یک خانواده در یک تصادف در خودروی خود گیر کرده و نیاز دارند که با اورژانس تماس بگیرند و کمک بخواهند اما با وجود این مزاحمان، خطوط ما اشغال میشود و در واقع اقدامات این مزاحمان باعث ایجاد اخلال در کار امدادرسانی ما میشود. در بررسیهای ما مشخص شد حدود هزار نفر در کشور، سال هاست که مزاحم ۱۱۵ هستند و انگار تنها شغل و سرگرمیشان همین کار است.
یکتاپرست گفت: ما خواستار برخورد قانونی با این افراد هستیم اما در کل سازمان اورژانس کشور، ما تنها یک مشاور حقوقی داریم که این یک نفر قطعا نمیتواند از همه این هزار نفر شکایت کند و روند قضائی آنها را پیگیری کند. بنابراین ما از دادستان تقاضا داریم به عنوان مدعی العموم، این مسائل را رسیدگی کند. پروندههای ما، تنها پرونده سازمان اورژانس نیست و این مسائل تماما با سلامت جامعه و مردم ارتباط مستقیم دارد. کسی که به عمد خط اورژانس را اشغال میکند، ممکن است باعث مرگ افراد زیادی شود که آن لحظه نیاز به امداد دارند اما پشت خط ماندهاند.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: مثلا شاید کسی سکته کرده باشد و با اقدامات اولیه از پشت تلفن بشود جان او را حفظ کرد یا با سریعتر رسیدن آمبولانس بتوان فرد را به بیمارستان انتقال داد و عوارض ناشی از سکته را کاهش داد. تمام این ها مسائلی است که باعث میشود با اشغال بودن خط ۱۱۵، روند آن دچار اشکال شود.
یکتاپرست گفت: ما پرونده شکایت از چند مزاحم را پیگیری کردیم و متاسفانه تنها خط آنها مسدود شد. این افراد میتوانند به راحتی سیم کارت دیگری تهیه کنند. همچنین روند قضائی انقدر طولانی بود که برای سازمان شرایط بررسی تک به تک این پرونده ها امکان پذیر نیست.
۴۰ هزار تماس مزاحمتآمیز با اورژانس از سوی یک نفر
وی افزود: متاسفانه بیشتر این افراد، افراد دارای مشکلات روانی هستند.به عنوان مثال ما فردی را داریم که در چهارشنبه سوری گذشته، ۴۰۰ بار با ۱۱۵ تماس گرفته بود یا فردی را شناسایی کردیم که در طول شش ماه دوم سال گذشته، بیش از ۴۰ هزار بار مزاحم اورژانس شده بود و این یعنی هر ۹ دقیقه یک بار با اورژانس تماس گرفته بود.
سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: متاسفانه اقدامات این افراد، بسیار ناشایست است و برای همه همکاران ما در مرکز ارتباطات ایجاد ناراحتی میکند. بسیاری از این افراد به جز فوت کردن و مسخره کردن، از الفاظ رکیک هم استفاده میکنند.
ویدیوی پیشنهادی: پارازیت مزاحمان تلفنی روی خط اورژانس
یکتاپرست گفت: درصدی از مزاحمان اورژانس نیز کودکان هستند. در این خصوص نیاز است که والدین فرزندان خود را کنترل کرده و آموزشهایی در این باره به آنها ارائه کنند.
وی با اشاره به اینکه نیاز است با بزرگسالانی که مزاحم اورژانس میشوند؛ برخورد جدی انجام شود، افزود: من از دستگاه قضائی میخواهم مجازات بازدارنده برای این جرائم در نظر گیرد تا دیگر شاهد وقوع این اتفاقات نباشیم.
پایان خبر گیل 25
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "سهم ۱۰ درصدی مزاحمها از تماس با اورژانس/شناسایی ۱۰۰۰ مزاحم همیشگی سامانه ۱۱۵" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "سهم ۱۰ درصدی مزاحمها از تماس با اورژانس/شناسایی ۱۰۰۰ مزاحم همیشگی سامانه ۱۱۵"، کلیک کنید.