نگاهی به ازدواج جلال و سیمین و حاشیه هایش

به گزارش خبرگزاری گیل 25 محمدحسین دانایی به مناسبت سالگرد ازدواج جلال آل احمد و سمین دانشور زوج نویسنده مشهور ادبیات معاصرمان (۳۰ فروردین ۱۳۲۹) در یادداشتی با عنوان «تحلیل محتوای یک پیوند» که در اختیار گیل 25 قرار داده نوشته است:

نگاهی به ازدواج جلال و سیمین و حاشیه هایش

«سوار عشق شو وَز رَه میندیش

که اسبِ عشق بس رهوار باشد

به یک حمله تو را منزل رساند

اگر چه راه ناهموار باشد

(مولوی)

عواطف و احساسات در ساماندهی یا بی ­سروسامانی زندگی ما چه نقشی دارند؟ آیا فقط پدیده ­های ذهنی هستند که در خلوت خصوصی­ مان پدیدار می ­شوند یا پیامدهای عینی و اجتماعی عمیق­ تری هم دارند و بر سرنوشت یا سرگذشت­مان اثر می ­گذارند؟

 زنده ­یادان جلال آل ­احمد و سیمین دانشور که امروز در شمار نویسندگان نامدار ایرانی قرار دارند در سال ۱۳۲۷ در جریان سفری به شیراز با همدیگر آشنا شدند. این آشنایی مقدمه عشق و علاقه ­ای افسانه­ ای بود که در ۳۰ فروردین ۱۳۲۹ به ازدواج انجامید. 

  این ازدواج از آغاز مسأله ­دار و مسأله ­ساز بود چون این دو تن از لحاظ وضعیت خانوادگی و فرهنگی و جایگاه طبقاتی و اجتماعی تفاوت­ های زیادی با هم داشتند و پیوند زناشویی ­شان کمی غیرمتعارف و رازگونه به نظر می ­رسید ولی بستگان و آشنایان به ­زودی با موضوع کنار آمدند و پذیرفتند که این دو تن به ­اصطلاح یک جان در دو قالبند و سری از هم سوا. بدین ترتیب زندگی مشترک آنان آغاز شد و چون علایق مشترکی هم داشتند لذا پیوند زناشویی­ شان رنگ وبوی همکاری گرفت و تا پایان عمرشان هم ادامه یافت با نتایج و دستاوردهایی که برکاتش هنوز هم در فضای «خانه – موزه سیمین و جلال» به صورت یک حسنه جاریه محفوظ مانده و محسوس است.

 اما از طرف دیگر موفقیت ­های فرهنگی و مطرح­ شدن این دو چهره در جامعه ادبی کشور به ­تدریج باعث قطبی ­شدن فضای پیرامونی آنان شد یعنی گروهی متعصبانه به سمت آل­ احمد غش کردند و گروهی به سمت دانشور و بعد هم حرف و حدیث­ هایی درباره مناسبات یا دادوستدهای حرف ه­ای آنان درگرفت و صحنه رقابت و حتی تخاصم(!) فرضی این دو تن چنان آراسته شد که گویی زندگی مشترک آنان بازار مکاره­ ای است که هر کس می­ کوشد تا متاع خویش را زودتر از دیگران به پول نزدیک کند! این گونه توهمات ناشی از همذات­ پنداری و تعصبات ناشی از ارادت یا عداوت افراطی نسبت به یکی از طرفین مخصوصاً پس از فوت آل­ احمد شدت گرفت تا جایی که برخی از افراد آل ­احمد را به درجه رفیع مرشدی و مرادی ارتقاء دادند و دانشور را نهال کوچکی در سایه­ سار او پنداشتند و برخی دیگر بر عکس عمل کردند یعنی از دانشور یک موجود اسطوره ­ای ساختند که در منتها­ الیه مدرّج کمالات بشری نشسته و عمرش را در راه یک همسر بی ­استعداد و بی ­عاطفه و بی ­وفا(!) تباه کرده است. حقا که اینگونه صورت­ سازی ­های حقیر و مستعمل برای ترسیم ماهیت زندگی یک زوج هنرمند و روشنفکر هم گمراه ­کننده است و هم تأسف ­بار.

 بدیهی است که نگاهی جامعه شناختی و روان­شناختی به ساختار روابط و ویژگی ­های پیوند این دو نویسنده و تحلیل محتوای این ویژگی ­ها می ­تواند در کشف حقیقت مؤثر باشد ویژگی ­هایی همچون احترام و اعتماد متقابل پایداری همگرایی همکاری حمایت و باروری:

     ۱) جاذبه متقابل بر اساس شباهت های فکری و فرهنگی: این فرایند موجب می­ شود که افراد جذب کسانی شوند که جهان بینی نظام ارزش ها و علایق مشترک دارند. جلال آل­ احمد و سیمین دانشور هم هر دو اهل قلم روشنفکر منتقد ادبی و اجتماعی و دغدغه مند مسائل فرهنگ معاصر بودند و همین گونه اشتراکات ستون ­هایی شدند برای تأسیس و تقویت یک رابطه پایدار.

     ۲) اصل تکمیل کنندگی: بیشتر افراد در فرایند ایجاد روابط عاطفی به دنبال رشد و کمال خود هستند. جلال آل ­احمد شخصیتی پرشور تند و تیز و پرخاشگرانه داشت در حالی که همسرش سیمین دانشور فردی آرام تر متین و متفکر بود. طبیعتاً این تضاد می توانست باعث تعدیل و تصحیح رفتارها و رشد و کمال دوسویه آنان شود.

     ۳) رشد در فرایند رابطه: یک رابطه در صورتی سالم و پایدار خواهد بود که به رشد فکری و احساسی هر دو طرف کمک کند. از این لحاظ سیمین دانشور نقش مهمی در حمایت فکری و روحی از آل­ احمد داشت و جلال آ­ل­ احمد نیز دانشور را در مسیر نویسندگی تشویق و حمایت می کرد.

     ۴)  عشق و احترام متقابل: یک رابطه ایده آل ترکیبی از صمیمیت اشتیاق و تعهد است. رابطه این زوج ادبی هم گرچه فرازونشیب ­هایی داشت اما همواره مبتنی بر احترام تعهد و صمیمیت بود. آثار باقی مانده از این دوتن و آنچه درباره یکدیگر نوشته­ اند سندی برای اثبات صحت این گزاره است.

     ۵) همکاری فکری و الهام بخشی: این دو تن از معدود زوج های روشنفکر ایرانی بودند که با وجود دیدگاه های متفاوت تأثیر عمیقی بر کارهای یکدیگر گذاشتند. سیمین دانشور تحت تأثیر جلال آل ­احمد و در بستر روابط و مناسبات اجتماعی آل­ احمد به نویسنده ای برجسته تبدیل شد. جلال آل ­احمد نیز از نگاه زنانه و متعادل همسرش هم در روابط اجتماعی و هم در آثار ادبی خویش بهره ­ها برد.

     ۶) برخورداری از دیدگاه انتقادی مشترک: هر دو تن به مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه توجه داشتند و آثارشان نیز بیانگر دغدغه های مشترکشان بود با این تفاوت شکلی که آل ­احمد با قلم تند و زهردارش به نقد می ­پرداخت و همسرش با شیوه­ ای احساسی ­تر و قلمی هنرمندانه تر.

     در مجموع می ­توان بدین نتیجه دست یافت که رابطه جلال آل­ احمد و سیمین دانشور یک نمونه جذاب و بی­ بدیل از یک پیوند احساسی عاطفی فکری و فرهنگی در دوران معاصر است پیوندی عمیق و قوی علی رغم وجود تفاوت هایی در سبک زندگی و عقایدشان پیوندی برآمده از شباهت های نظری روحیه همکاری احترام متقابل و حمایت فکری و اجتماعی و سرانجام پیوندی نه تنها احساسی و عاطفی بلکه قابل تحلیل و توجیه علمی که نشان دهندهعمق و معناداری رابطه آن هاست و اگر چنین نبود سیمین دانشور تا ۴۰ سال پس از درگذشت همسر و تا لحظه وداع خودش از زندگی حلقه ازدواج با «جلالِ زندگی»­اش را به انگشت نمی ­کرد یاد او را زنده نگه نمی ­داشت و به نیکی و احترام از او یاد نمی ­کرد.

بدون تردید این نوع پیوند می­ تواند الگوی ارزشمندی برای جوانان امروز باشد تا بخوانند و بدانند که «اسبِ عشق بس رهوار باشد!»

۲۴۴۵۷

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نگاهی به ازدواج جلال و سیمین و حاشیه هایش" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نگاهی به ازدواج جلال و سیمین و حاشیه هایش"، کلیک کنید.